Is het mogelijk om van de 2e klas t/havo naar 3 vwo te gaan?

Mijn zoon zat vorig school jaar op kgt en deed goed z'n best en gaat volgend school jaar naar de tweede klas t/havo en de jaar daarna (de derde klas) beslissen ze of hij naar vmbo T of naar havo gaat.

Nu is mijn vraag kan hij plaats van naar vmbo T of havo, naar vwo gaan?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is normaal gesproken niet mogelijk. Leerlingen worden ingedeeld in een zogenaamde 'dakpanklas' die een mix is van de twee niveau's waarvan men denkt dat ze passen bij de leerling. De leerling stroomt vervolgens dus ook door naar een van deze twee niveau's. Uiteraard komt het voor dat leerlingen boven verwachting goed presteren, waarop de school besluit een uitzondering te maken en de leerling op te laten stromen naar een hoger niveau. Dit komt echter niet vaak voor. Mocht uw zoon toch erg graag een vwo-diploma willen, dan is de weg via de havo het meest voor de hand liggend. Dus eerst een havo diploma behalen en vervolgens doorstromen naar 5 vwo (let op: sommige scholen verbinden hieraan aanvullende voorwaarden, zoals bijvoorbeeld een verplicht gemiddelde van 7,0 of hoger).

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je bedoelt dat ze over precies een jaar beslissen of hij naar 3t of 3 havo gaat? In dat geval is VWO niet echt haalbaar omdat hij gewoon veel stof gemist heeft dan. De cijfers kunnen nog zo hoog zijn maar gemiste stof is lastig in te halen.

Maar zeg nooit nooit natuurlijk, mijn zoon gaat na de zomer naar havo 3 maar mocht, net als vorig jaar gewoon door naar VWO al heeft hij minder achterstand omdat hij het eerste jaar havo/vwo heeft gedaan en nu havo. Jouw zoon komt dan van een t/havo tweede klas.

Bespreek aan het begin van het jaar meteen met de mentor OF het mogelijk is en aan welke eisen jouw zoon moet voldoen, dat voorkomt in ieder geval teleurstellingen. Vergeet niet dat je na havo 5 ook nog naar het VWO kan maar dan moet je wel zorgen dat je profiel in ieder geval 2 buitenlandse talen bevat.