Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb ik recht op een compensatiepunt op me examen mavo als ik een 7 voor maatschappijleer heb?

In 3 mavo, op een andere school, heb ik een 7 gehaald voor maatschappijleer. Ik ben toen naar een andere school gegaan, ik moest maatschappijleer toen overdoen in 4 mavo omdat die school het niet in 3 mavo gehad heeft. Na zelf te onderzoeken had ik maatschappijleer niet over hoeven doen, maar de teamleider kon 't zelf niet vinden, en eigenlijk maakte 't mij ook niet veel uit, ik wist immers toch nog veel uit mavo 3. Ook op de nieuwe school, in mavo 4, is me eindcijfer voor maatschappijleer een 7. Op me andere school had ik dus al een compensatiepunt opgebouwd, op deze school weet niemand iets over een compensatiepunt maatschappijleer, en heb ik nooit iemand iets erover horen zeggen. Stel dat het niet landelijk is die compensatiepunt, (ik weet niet of het landelijk is vandaar), heb ik dan alsnog recht op die compensatiepunt die ik op me oude school heb opgebouwd in 3 mavo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, dat telt als compensatiepunt als het maatschappijleer 1 betreft.

Je bent voor het VMBO-examen geslaagd als:
- al je eindcijfers 6 of hoger zijn
- al je cijfers gehaald bij je centraal examen gemiddeld een 5,5 zijn (dus met een gemiddelde van 5,49 ben je gezakt)
- je ten hoogste één 5 hebt en al je andere eindcijfers 6 of hoger zijn
- je ten hoogste één 4 hebt en al je andere eindcijfers 6 of hoger en ten minste één 7 of hoger
- je voor twee vakken een 5 hebt en al je andere eindcijfers 6 of hoger en ten minste één 7 of hoger.
èn
- je voor de vakken lichamelijke opvoeding en het kunstvak uit het gemeenschappelijke deel en in de gemengde en de theoretische leerweg voor het sectorwerkstuk de kwalificatie 'voldoende' of 'goed' hebt behaald.

Je eindcijfer van het afdelingsvak of intrasectorale programma in de beroepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerwegen wordt meegerekend als twee eindcijfers.

Doe je eindexamen als afsluiting van een leerwerktraject, dan ben je geslaagd als je voor zowel Nederlands als voor het beroepsgerichte programma een 6 of hoger hebt gehaald.

Je doet weliswaar geen centraal examen maatschappijleer 1, maar het telt wel mee in de uitslagregeling! Als je dus een compensatie-7 nodig hebt, mag die bij het vak maatschappijleer 1 staan.
(Lees meer...)
Amadea
10 jaar geleden
Kort om: Het telt niet bij examens, maar wel bij je EIND cijfer. Je moet op je examen gemiddeld een 5.5 halen. Dit cijfer is ALLEEN van de examens, niet van de punten ervoor.

Zodra de punten van je examen(s) bekend zijn, zal het wel mee tellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding