hoe werken compensatiepunten? (voor vmbo)

tellen compensatiepunten alleen voor het schoolexamen? of ook voor het centraal examen.
bijvoorbeeld: je hebt één 5 en één 4 voor je centrale examens. Mag je dan van je schoolexamen 2 compensatiepunten gebruiken zodat je nog één 5 hebt voor je centrale examens en je dus geslaagd bent?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
27K

Antwoorden (1)

Je moet eerst kijken naar het gemiddelde van de cijfers voor het centrale examen. Is dat 5,5 hoger? Kijk dan naar de andere regels. Is het gemiddelde cijfer voor het centrale examen een 5,4 of lager? Dan ben je gezakt.

"Je bent geslaagd als het gemiddelde cijfer voor de vakken van het centrale examen ten minste een voldoende is (onafgerond 5,5). Daarnaast geldt 1 van de volgende voorwaarden. Je bent geslaagd als:
alle eindcijfers een 6 of meer zijn; of
één eindcijfer een 5 is en alle andere eindcijfers een 6 of meer;of
één eindcijfer een 4 en de overige eindcijfers een 6 of hoger waarvan ten minste één 7 of hoger; of
voor twee vakken een eindcijfer 5 en de overige eindcijfers een 6 of hoger waarvan ten minste één 7 of hoger."
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
waar heb je de compensatiepunten dan voor? alleen voor het schoolexamen?
Computoon
10 jaar geleden
Nee, een compensatiepunt werkt door in de uitslag van het examen als geheel. Maar het is inderdaad zo, dat je al gezakt bent als je onafgerond niet minstens 5,5 gemiddeld hebt voor de vakken waarin je centraal examen deed. Voor die regel doen de schoolexamencijfers er namelijk niet toe. Maar voor de bepaling van het eindcijfer wel, ook als compensatie. Even een extreem voorbeeld. Stel dat je in 6 vakken CE moet doen. Voor 1 vak heb je afgerond precies 3,0 en voor de andere een 6,0. Tel je dat op, dan heb je voor het CE gemiddeld een 5,5. Da's net genoeg als CE-gemiddelde. Met een 3 als EINDcijfer voor een vak zou je zakken. Dus voor het vak waarvoor je op het CE een 3,0 hebt gehaald moet je voor het SE minstens een 4,0 hebben gehaald, want 4 + 3 = 7, 7 : 2 = 3,5 en dit wordt een eindcijfer 4. Eén eindcijfer 4 mag je hebben op de eindlijst. Maar dan ben je er nog niet. Als je een eindcijfer 4 hebt op de cijferlijst, dan moet je voor minstens één van de andere vakken een eindcijfer 7 hebben. Anders ben je gezakt. In mijn voorbeeld had je voor de CE-vakken een 6,0 gemiddeld (behalve voor dat vak met die 3,0).
Om van een CE-cijfer van 6,0 uit te komen op een eindcijfer van 7, moet je voor het schoolexamen minstens een 7,0 hebben. Want 6,0 + 7,0 = 13,0 : 2 = 6,5 en dit wordt een eindcijfer van 7. Kortom, compensatie werkt door. Andersom natuurlijk ook: als je bijv. weet dat je zeer slechte schoolexamens hebt gemaakt, moet je ervoor zorgen dat het centraal examen een groot succes wordt, waarbij je ruim boven die minimaal vereiste van 5,5 voor het centraal examen uitkomt. Wellicht vallen de eindcijfers dan toch nog mee. Verder geldt dit nog voor het vmbo: "Daarnaast moet je minimaal een voldoende hebben gehaald voor de vakken:
lichamelijke opvoeding;
het kunstvak uit het gemeenschappelijke deel;
het sectorwerkstuk in de gemengde en theoretische leerweg. Je eindcijfer voor het afdelingsvak of een beroepsgericht programma in de beroepsgerichte leerwegen telt als 2 cijfers in de uitslagregeling. Als je een leerwerktraject volgt, geldt de extra voorwaarde dat je de vakken Nederlands en het beroepsgerichte programma met een 6 of hoger afsluit."