Mag je bij eindexamen engels een nederlands woordenboek en een nederlands-engels woordenboek gebruiken?

Mijn niveau is VWO, ik probeer het op internet te vinden, maar dat lukt niet echt. En ik hoor van mensen dat je maar één woordenboek mee mag nemen. terwijl ik op internet weer vond dat je er 2 mee mocht nemen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Het College voor Examens (CvE) publiceert ieder jaar de toegestane hulpmiddelen voor vmbo, havo en vwo in de Regeling rooster en toegestane hulpmiddelen. Deze regeling is te vinden op de website Examenblad.nl.

Hulpmiddelen havo en vwo 2013.
- alle schriftelijke examens: woordenboek Nederlands
- Latijn, Grieks: Latijns resp. Grieks woordenboek
- Fries, moderne vreemde talen: woordenboek naar en van de doeltaal

Bij Fries en bij de moderne vreemde talen is een woordenboek vanuit én een woordenboek naar de moderne vreemde taal c.q. Fries toegestaan, in één band of in twee afzonderlijke delen. Een woordenboek naar de vreemde taal is bij examens zonder schrijfvaardigheid (alle talenexamens havo en vwo) niet zinvol maar
ook niet verboden. Een digitaal woordenboek is niet toegestaan.

Dus je mag inderdaad beide woordenboeken gebruiken, hoewel Nederlands-Engels niet zinvol is.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoelde een Nederlands-Nederlands woordenboek. Voor als er een woord in vraag staat die ik niet begrijp, dat had ik namelijk vandaag bij het oefenexamen dat ik een nederlands woord in de vraag niet begreep...
Amadea
10 jaar geleden
Ja, dat meld ik al in mijn antwoord. Bij alle schriftelijke examens mag je een woordenboek Nederlands gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké sorry ik begreep het verkeerd!
Computoon
10 jaar geleden
Wat stelt het examen in een vreemde taal nog voor als je een woordenboek mag meenemen... het niveau is wel gedaald in de loop der jaren. Is het ouderwetsche 'woordjes leren' ondertussen geheel uit de mode geraakt?
Amadea
10 jaar geleden
Inderdaad, wij gebruikten bij de examens geen hulpmiddelen. Alleen een rekenlineaal bij wiskunde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt echt geen tijd om alle woorden op te zoeken en ik zou niet weten waarom niet. Grammaticaal kun je er alsnog een potje van maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens weet ik zeker dat het niveau nu veel hoger ligt dan in onze tijd!
Amadea
10 jaar geleden
Hoezo dat dan weer? Na alle negatieve berichtgeving over het huidige onderwijs denk ik eerder dat het lager is geworden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je nog hoe snel jij ging met Engels in de brugklas? Mijn zoon ging echt veel en veel sneller. Ik moest nog kinderboekjes Engels lezen, mijn zoon leest in de tweede al behoorlijk moeilijke boeken. Zeker met Engels komen ze veel verder dan wij vroeger!
Computoon
10 jaar geleden
Ik heb zojuist (op de site van www.examenblad.nl een recent examen Duits bekeken. Hoewel het al meer dan 30 jaar geleden is dat ik eindexamen heb gedaan, was het moeiteloos te volgen. En niet omdat ik zo goed ben in Duits. Het is gewoon gemakkelijker geworden. Toen ik examen deed, werden alle vragen (50 volgens mij) gesteld in het Duits, allemaal meerkeuzevragen met -volgens mij- 4 antwoordmogelijkheden per vraag. Nu zit er een flink aantal vragen tussen in het Nederlands die ook in het Nederlands beantwoord mogen worden. Engels: hetzelfde laken en pak. Als je alleen al ziet hoeveel stijl- en spelfouten hier op Goeie Vraag worden gemaakt (van het type 'Me broer betaald me zus d'r IPod) is het de vraag of het talenonderwijs nu echt veel beter is dan 'toen' (met, voor het vak Duits, voorzetselrijtjes en werkwoorden-met-derde-naamval.)

Andere antwoorden (1)

Tipje: neem ze alle twee mee en dan hoor je daar wel of je er één of toch allebei mag gebruiken. Sterkte en succes met de examens!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel!