Hoe werkt de inschrijvingsprocedure bij de opleiding van de politie?

Ik zou graag bij de politie willen. Nu zijn hier selecties voor om toegelaten te worden. Weet iemand hoe dit werkt? Wanneer moet je je inschrijven? Wanneer zijn die selecties?

Toegevoegd na 7 minuten:
En wanneer begint de opleiding?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (2)

Dat werkt als volgt.

Je moet eerst solliciteren, dan krijg je de selectieprocedure, dan de opleiding en dan
kan je aan de slag. De opleidingen starten een paar keer per jaar.

Voor vacatures met opleidingsplaatsen kan je de site "kombijdepolitie.nl" in de gaten houden.

Onderstaande stappen van de selectieprocedure staan (samen met nog veelmeer info op die site)

Stap 1 Toetsing
Sollicitaties worden getoetst op de functie-eisen en motivatie. Heb je de minimale vooropleiding en leeftijd voor de functie? En heb je omschreven waarom je bij de politie wilt werken?

Stap 2 Bewust Blauw
Na toetsing ontvang je een uitnodiging voor Bewust Blauw. Dit selectieonderdeel vindt plaats in de politieregio waar je hebt gesolliciteerd. Reken erop dat dit één dagdeel (ochtend, middag, avond) duurt.

Stap 3 Eerste testdag (deel A)
Tussen Bewust Blauw en de eerste testdag zit ongeveer twee weken. Deze testdag (deel A) duurt een hele werkdag en vindt plaats bij de Politieacademie in Apeldoorn of Amsterdam.

Stap 4 Tweede testdag (deel B)
De tweede testdag (deel B) volgt binnen een maand na deel A. Deel B duurt een dagdeel (ochtend of middag) en vindt plaats bij de Politieacademie in Apeldoorn of Amsterdam.

Stap 5 Eindgesprek
Dit gesprek vindt plaats in de politieregio waar je hebt gesolliciteerd en duurt ongeveer 1,5 uur. Bij een positieve uitkomst volgt direct het arbeidsvoorwaardengesprek.

Stap 6 Medische keuring
In de weken na het eindgesprek moet je een dag(deel) vrijhouden om medisch gekeurd te worden in je eigen regio.

Stap 7 Antecedentenonderzoek
In dezelfde periode als de medische keuring is het antecedentenonderzoek. Je moet zelf één dag(deel) beschikbaar blijven voor het huisbezoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Solliciteren/Bewust Bauw/2 testdagen/Eindgesprek/Medische Keuring/ Antecedenten Onderzoek

Als je alleen dit bovenstaande al leest, is het een hele toer om door al die selecties/ sollicitatie rondes te komen lijkt het.
Het is ook niet een gemakkelijke baan.
Allereerst heb ik begrepen dat je moet solliciteren op een vacature in een regio.
Daarna gaat het balletje rollen.
Meer informatie kun je vinden in beide linken.

SELECTIEPROCEDURE
Na je sollicitatie voor een agentfunctie doorloop je een selectieprocedure. Je wordt getest op de juiste eigenschappen voor het politiewerk. Houd er rekening mee dat de totale procedure tot 6 maanden kan duren.

POLITIEOPLEIDING
De Politieacademie biedt politieopleidingen aan op mbo- en hbo-niveau. Je kunt al bij de politie met een diploma vmbo B. Tijdens de opleiding wissel je studeren op de Politieacademie af met werkend leren in een politieregio. Je krijgt wetskennis, schrijfvaardigheid en multicultureel vakmanschap. Je leert aanhoudingstechnieken, eerste hulp door politie en krijgt een politierijopleiding. Om met een politieopleiding te beginnen moet je eerst solliciteren op een vacature bij een regio.

http://www.roc.nl/default.php?fr=inst&inst=962

Alles over de mbo/hbo-opleidingen bij de politie
» mbo-opleiding tot surveillant
» mbo-opleiding tot agent
» mbo-opleiding tot hoofdagent
» hbo-opleiding tot politiekundige
» hbo-opleiding tot recherchekundige

https://www.kombijdepolitie.nl/Pages/Default.aspx

Toegevoegd na 11 uur:
Op je toevoeging is geen antwoord te geven. Als je het goed leest, zie je dat je eerst moet solliciteren op een vacature, daarna is er een selectie-procedure, vervolgens is het tijd voor de opleiding >>> 3 + 8 maanden [zou kunnen] dan zit je op bijna een jaar!!

Er valt dus geen juist antwoord op te geven!!