Hoe leer je de duitse stamtijden?

En dan niet manieren om ze te leren, maar leren jullie ze via wrts, op papier of gewoon hardop praten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je moet doen wat het beste bij je past. Voor sommige mensen is dat: computer uit en dus geen wrts ook niet op je mobieltje omdat je dan veel te vaak afgeleid wordt door andere zaken op je pc of smsjes of whatsappjes.

Voor anderen is wrts wel goed maar ik hoor vaak van kinderen die iets moeten leren en bij wrts een 10 haalden maar op het proefwerk een 4.

Het beste werkt mijns inziens: gewoon beginnen op papier: aan de ene kant het nederlands en aan de andere kant het duits en dan een briefje erop en daarna je door iemand laten overhoren waarbij die persoon een andere volgorde aanhoudt en aanstreept welke je nog niet 100% kent. Die schrijf je weer over en de dag erna leer je die nog eens goed en dan weer overhoren. Eigenlijk moet je het zo verdelen over 5 dagen waarbij je de eerste 2 dagen je het alleen leert, de derde dag leren en overhoren, de 4de dag alleen de fouten overhoren en de vijfde dag alles nog een keer laten overhoren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Duitse naamvallen en dergelijke zul je echt moeten 'stampen' en leer je van boven naar beneden, dus eerst mannelijk, dan vrouwelijk, dan onzijdig en dan meervoud. Probeer goed te letten op de overeenkomsten en verschillen (bijvoorbeeld vrouwelijk is vrij makkelijk te leren).
Alles een paar keer opschrijven helpt ook. Daarna moet je jezelf overhoren en stamtijden die je niet kent nog een keer opschrijven. Herhaal dit een paar keer.
Het beste is dergelijke dingen regelmatig weer te herhalen en je zult zien dat je ze zo kent!

Duitse woordjes kun je goed leren via wrts. Veel wrts lijsten zijn al via internet te vinden en je kunt zelf ook wrts lijsten maken.
Zinnen kun je weer beter op papier doen, maar het kan ook met wrts.
Grammaticale dingen zul je meestal zonder wrts moeten doen.