kan je met een nederlands havo diploma naar een universiteit in Amerika gaan?

kan je bijvoorbeeld als je hier havo doet en dan naar Amerika gaan studeren en arts worden?
niet voor een jaar maar echt daar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

Nee dat kan niet. Net als hier heb je minstens vwo of gymnasium nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je net je middelbare school hier hebt afgerond zijn er verschillende manieren om als Nederlands scholier op een Amerikaanse college of university te gaan studeren.
Zo kun je via het beurzenprogramma van het Fulbright Center het Campus Scholarship Program een jaar op een goed aangeschreven 'liberal arts college' gaan studeren. Je kunt natuurlijk ook zelf je toelating tot een Amerikaanse universiteit zelf regelen. In Amerika geldt; kinderen van rijke ouders hebben meer kans op een goede opleiding. De kwaliteit van onderwijs is daar niet bij de wet geregeld, vandaar zijn de niveauverschillen groot. Men betaalt niet een bepaald collegegeld net als hier in Nederland is geregeld, maar de scholen daar bepalen het zelf hoeveel geld ze verlangen.

Anyway, je begint altijd op 'undergraduate-niveau' als je net je diploma middelbare school hebt gehaald. De undregraduate- fase duurt 4 jaar en is vergelijkbaar met een bachelor in nederland. De eerste 2 jaar zijn algemeen vormend. Per semester stel je een pakket van max.5 vakken samen bijv; Engelse schrijfvaardigheid, een vreemde taal, geschiedenis, natuurkunde, sociologie toegepaste kunst/muziek . In de praktijk kan je voor veel vakken kiezen. In het derde jaar kies je vervolgens een hoofdvak, je zogeheten 'Major' en evtl een bijvak je 'minor'. Ongeveer een derde van de 4 jaar besteed je aan het hoofdvak.
Met een bachelor van een Amerikaanse universiteit of college kun je in de graduate-fase aan een Master's of een Ph.D.-opleiding beginnen.
Een masteropleiding duurt één of twee jaar en is specialistisch van aard. De meeste masteropleidingen dienen als voorbereiding tot het uitoefenen van een specialistisch beroep ; 'Master of Education', 'Master of Pubic Health' enz. De opleiding tot de graad van Ph.D.- vergelijkbaar met de Nederlandse doctorstitel - kost je gem. 5-6 jaar.
Tijdens de eerste twee jaar volg je colleges en leg je examens af. daarna begint je promotieonderzoek.

Uni's in Amerika bepalen zelf hun toelatingseisen, sommige zijn heel selectief en andere weer minder. Ongeacht je Ned. opleiding zal je altijd één of meerdere Amerikaanse toelatingstesten moeten doen. Zo is de TOEFL een vereiste als Engels niet je moedertaal is. De test bestaat uit 3 delen; 'listening comprehension, structure- and written expression'. het niveau van deze test is vergelijkbaar met HAVO-VWO niveau. Vaak zijn er ook nog een-twee aanvullende tests ; de Sat1 en Sat2 nodig voor je verbale-mathematische vermogens. Pittige tests!
amc