Welke bevoegdheden heeft de leerplichtambtenaar bij een 16-jarige student die de wettelijke norm van 16 uur per 4 weken overschrijd ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is sprake van ongeoorloofd schoolverzuim wanneer een leerling 16 uur of meer verzuimt in 4 weken (leerlingen tot 18 jaar) of een maand (leerlingen van 18-23 jaar).

Elke gemeente moet ten minste 1 leerplichtambtenaar in dienst hebben. De leerplichtambtenaar controleert of de leerplicht wordt nageleefd. Hij kan geen boete of andere sanctie opleggen. Hij geeft voorlichting aan jongeren over waarom het belangrijk is om naar school te gaan, en wat de gevolgen zijn van overtreding van de Leerplichtwet. Ook zoekt de leerplichtambtenaar samen met de school en ouders naar een oplossing bij problemen met schoolbezoek.

Als de Leerplichtwet wordt overtreden, maakt de leerplichtambtenaar een proces-verbaal op. Vervolgens bepaalt de Officier van Justitie of er wordt overgegaan tot strafvervolging. Als er wordt overgegaan tot strafvervolging stelt de kantonrechter vast of de ouders (en eventueel het kind) schuldig zijn aan overtreding. De rechter bepaalt de strafmaat. Dit is maximaal 1 maand hechtenis en een geldboete van maximaal € 3.700.
Amadea