ik ben 18 jaar, mag een leraar zonder mijn toestemming een gesprek aangaan met mijn ouders?

Ik ben 18, mijn leraar heeft zonder mij wat te laten weten / toestemming gevraagd een gesprek aangevraagd met mij en mijn ouders. De leraar heeft met mijn ouders een afspraak gemaakt en ik was hier niet van ingelicht. Ik ben 18 jaar, dan moet de leraar toch eerst toestemming hebben van mij om een gesprek aan te gaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja natuurlijk mag dat, het is toch gebruikelijk dat in het onderwijs de leerprestaties van een leerling worden besproken, waarom zou jij daar toestemming voor moeten geven of dat niet goed willen of kunnen vinden. Het is toch in jouw belang dat je vorderingen maar ook je leerproblemen goed in kaart worden gebracht en waarom zou een leraar dat niet rechtstreeks met je ouders mogen afspreken jij wordt toch mee uitgenodigd om bij dit gesprek aanwezig te zijn. Maar ik kan me ook voorstellen dat een leraar eerst of alleen met je ouders zou willen praten en later met jou of hoe dan ook, als jij uiteindelijk ook maar bij het gesprek wordt betrokken want het gaat per slot van rekening over jou toekomst. Toegevoegd na 8 uur: Laatste regel jou moet zijn: jouw. Verder wil ik nog opmerken dat hier ook nog zoiets kan zijn als een schoolreglement waar iedereen die op die school lessen gaat volgen zich dient te houden. In dit reglement zal dan ook een bepaling zijn opgenomen dat de school te allen tijde de leerprestaties met de ouders of wettelijk vertegenwoordiger kan bespreken naargelang de school dit nodig acht.

Nee dat mag niet. Of het verstandig is of niet is een andere vraag. Maar rechtsgeldig ben je 18 en zelf verantwoordelijk. Je hebt nergens meer toestemming van je ouders voor nodig.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100