Mag de leerplichtambtenaar contact opnemen bij geoorloofd verzuim?

Hi,

Ik heb 250 absentieuren en heb zojuist een brief ontvangen van Leerplicht hierover.

Ik ben van mening dat dit onterecht is; ik ben vaak afwezig, maar het is toch geoorloofd?!
Ook ben ik al bij de GGD geweest en daar was vrij weinig uitgekomen.

Dus: mag een leerplichtambtenaar een brief sturen voor een gesprek over mijn geoorloofd ziekteverzuim terwijl ik al bij de GGD ben geweest en mijn verzuim de laatste tijd is afgenomen?

NB: Ik zit op de middelbare school.

Toegevoegd na 45 seconden:
GGD moest ook van de school.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is precies hetzelfde als dat je een werknemer bent en ziek bent, dan neemt de bedrijfsarts ook contact met je op en moet je daar naar toe. Je zegt niet waarom je absent was maar dit zijn zoveel uren, ik had al veel eerder iets verwacht (16 uur per maand ofzo).

Antwoorden (2)

Ja de leerplicht ambtenaar, wil van jou persoonlijk weten wat er aan de hand is. Jou studie kost de overheid veel geld en ze willen wel controle hebben over die uitgaven. Terecht dus..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De leerplichtambtenaar controleert of de leerplicht wordt nageleefd. Hij kan geen boete of andere sanctie opleggen. Hij geeft voorlichting aan jongeren over waarom het belangrijk is om naar school te gaan en de gevolgen van overtreding van de Leerplichtwet. Ook zoekt de leerplichtambtenaar samen met de school en ouders naar een oplossing bij problemen met schoolbezoek.

Schoolverzuim en spijbelen melden
De schoolleiding is verplicht om ongeoorloofd verzuim uiterlijk na 3 achtereenvolgende schooldagen te melden bij het verzuimloket van DUO. Dit geldt ook als uw kind tijdens een periode van 4 opeenvolgende lesweken meer dan 16 uur van de onderwijstijd verzuimt.
Alle scholen in het voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en volwasseneneducatie maken gebruik van het digitale verzuimloket van DUO voor het melden van ongeoorloofd verzuim. Basisscholen maken geen gebruik van het verzuimloket.
Wilt u vrijstelling van de leerplicht aanvragen, neem dan contact op met de leerplichtambtenaar. Dit kan ook als u het niet eens bent met zijn beslissing. Het contact verloopt meestal via de afdeling leerplicht van uw gemeente.

De leerplichtambtenaar voldoet dus aan zijn taak. Hij zal met jou en met je ouders een gesprek aan willen gaan over de reden van verzuim en samen met jullie willen zoeken naar een oplossing hiervoor. Aangezien dat jij waarschijnlijk in 4 weken meer dan 16 uur hebt verzuimd, moet daar een oplossing voor gevonden worden, zodat jij ondanks dat je schooltijd met een diploma af kan sluiten. Ga open en zonder vooroordelen het gesprek aan, het is voor je eigen bestwil.