Wat voor iq heeft de gemiddelde havoleerling?

Staat het gemiddelde iq in Nederland gelijk aan havo niveau? Tussen de 90 en 110? Of hoe ziet die verhouding er een beetje uit? Ik weet dat dat niet precies te zeggen is, maar ik ben erg benieuwd naar hoe het ongeveer zit...

Alvast bedankt

Weet jij het antwoord?

/2500

Tussen de 100 en 115 ligt het IQ van de gemiddelde HAVO leerling. Dat is iets hoger dan het gemiddelde wat ligt op een IQ van 100.

Bronnen:
nl.wikipedia.org/.../Nederlandse_Intellige...

Wat is de context van je vraag? IQ testen zijn behoorlijk manipuleerbaar en oefenbaar. Meestal zijn dit de intelligente mensen die dit doen, wat de 100-plus IQ waardes wat opblazen. Ik heb mensen gezien die met wat training er zo 20-30 IQ punten bij oefenden. Brengt me op het onderwerp van de EQ en SQ. Deze waarden blijken maatschappelijk veel belangrijker. Zeker als je je bedenkt dat slechts 7% van de communicatiewaarde inhoudelijk (rationeel - IQ gedreven) is en dat de overige 93% wordt bepaald door lichaamstaal en semantiek (EQ en SQ gedreven). Deze cijfers zijn algemeen goed en binnen 10 tellen te googlen. Daarom zo bizar dat 80-100% van ons onderwijs systeem (10-20 levensjaren van een kind!) zich baseert op die 'lullige' 7%. .... Daarom mijn vraag: wat is de context van je vraag?

Er zitten op het Gymnasium leerlingen die op de havo beter functioneren, en andersom zitten er op mavo en havo, leerlingen die eigenlijk beter zouden presteren op vwo of Gymnasium. Alleen de Cito makers zijn niet zo slim dat ze doorhebben hoe en waarom HIQ kids beneden hun mogelijkheden presteren op hun toetsen. Daardoor komen ongeveer 30% van hoogbegaafden op verkeerd vervolgonderwijs terecht (lees: te eenvoudig vervolgonderwijs). Voor leerlingen die niet hoogbegaafd zijn, maar wel bovengemiddeld intelligent, zou dat ook kunnen gelden. Zo kan iemand met voldoende IQ voor havo dus ook op mavo terechtkomen terwijl hij/zij daar niet bij gebaat is en slechter gaat presteren door gebrek aan uitdaging. Te makkelijk werk leidt namelijk op den duur bij elk mensen tot ene vorm van verveling. Verveling leidt dan tot concentratieverlies, dagdromen, slaperig worden, of juist uit verveling gaan zitten klieren. En die dingen leiden weer tot slechtere prestaties. Zo is het cirkeltje van onderpresteren weer rond. Feitelijk zou elke leerling op zijn eigen niveau moeten kunnen werken, ook al zitten ze samen in een klas. Nu is het nog steeds zo dat er wordt ongedeeld naar groepsniveau en gemiddeld IQ. Helaas zijn de mensen in het onderwijs heel traag van begrip als het hier op aankomt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100