Hoe leren mensen gebarentaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met hun handen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is hoe ze het leren, niet hoe ze het doen.

Het beste antwoord

Dat ligt een beetje aan de situatie: ben je bij geboorte doof, word je op latere leeftijd doof, ben je een horend kind van dove ouders, wil je als horende de doventaal leren als vertaler of nog anders maar eigenlijk is het gewoon hetzelfde als een andere gesproken taal.

"Sommige dove kinderen hebben dove ouders. Dove kinderen leren dan gebarentaal van hun dove ouders.

Zij leren dan eigenlijk op dezelfde manier gebarentaal als dat horende kinderen gesproken taal leren. Ze zien hun ouders en andere mensen in hun omgeving gebaren (net als horende kinderen de mensen om zich heen horen praten). Ze gaan op een gegeven moment ook babbelen door met hun handjes bewegingen te maken en makkelijke handvormen te maken, net als dat horende kinderen klanken gaan maken (babababa, papapa etc). Met dat babbelen doen ze grote mensen na en kunnen ze ook hele gesprekjes hebben met alleen maar klank/bewegingen. Vanaf dat dove kindjes een jaar zijn gaan ze hun eerste echte gebaar maken, net als horende kindjes hun eerste echte woordje zeggen. Bij beide is dat meestal 'papa' en 'mama'. En vanaf dan gaan kinderen steeds meer gebaren maken, anderen nadoen, afkijken bij volwassenen etc. en zo leren ze welk gebaar wat betekent en hoe de grammatica is. Dove kinderen maken ook dezelfde taalfouten als horende kinderen (bijvoorbeeld in gesproken taal: geloopt. Alleen in gebaren doen ze iets met een verkeerde handvorm of doen ze de grammatica ook fout). De ouders verbeteren het kindje dan weer, en daarvan leert het kindje ook weer. Dus eigenlijk precies zoals horende kinderen gesproken taal leren leren dove kinderen gebarentaal.

Maar, de meeste dove kinderen hebben horende ouders (5-10% van de dove kinderen groeit op in een gezin waarin mensen al gebarentaal kunnen omdat er iemand doof is). Deze ouders kunnen gebaren leren door cursussen gebarentaal te volgen. Dove kinderen met horende ouders hebben niet zo'n goed voorbeeld waarbij ze kunnen afkijken en ze gebarentaal kunnen leren. Vaak gaan dove kindjes daarom al vanaf 2,5-3 jaar al naar school waar ze wel echt gebarentaal leren. Zij leren dus pas later echt goed gebarentaal dan dat horende kinderen gesproken taal echt goed leren.

Op scholen voor dove kinderen wordt vaak tweetalig onderwijs gegeven. Dat is onderwijs in de Nederlandse gebarentaal en onderwijs in het gesproken en geschreven Nederlands."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan je op de dove school leren dat is basisonderwijs voor dove kinderen. Daarnaast zijn er ook cursussen voor volwassenen die b.v een doof kind hebben gekregen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebarentaal wordt niet alleen voor dove mensen gebruikt. Het ondersteunt ook vaak de gesproken taal voor kinderen met een (ernstige) verstandelijke beperking / ontwikkelingsachterstand.