Hoe kan ik advocaat worden? Zie beschrijving!

Ik wil na mijn havo opleiding de HBO Rechten studie gaan doen bij Fontys Den Bosch. Is het mogelijk om vanuit hier advocaat te worden? Zo ja, welke opleiding / universitaire studie moet ik daarna gaan volgen en hoelang is deze? Zo nee, helaas!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je kan dan je propedeuse halen en dan kan je naar de universitaire studie rechten. Met een HBO-opleiding rechten kun je niet direct advocaat worden.

Dus als je slaagt, 1 jaar HBO rechten en propedeuse halen dan nog 3 jaar bachelor rechten op de universiteit en dan nog eventueel je master.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal best, maar de propedeuse halen duurt maar 1 jaar als je het goed doet. Heeft verder niets te maken met de duur van de opleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor beiden: HBO recht IS bachelor en duurt 4 jaar totaal. Het is gecombineerd.
de nederlandse orde van advocaten geeft het volgende antwoord:
Met een afgeronde propedeuse HBO-rechten kun je toegang krijgen tot de studie Rechtsgeleerdheid aan de universiteit. Je volgt dan de hele rechtenstudie. Als je een afgeronde HBO-opleiding rechten hebt, kun je bij sommige universiteiten een schakelprogramma volgen (= verkorte bacheloropleiding). Daarna volg je een master Rechtsgeleerdheid.

Je kunt het beste even informeren bij de universiteit waar je rechten wilt gaan studeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om advocaat te worden moet je een bachelor Rechtsgeleerdheid en een master Nederlands recht aan een Nederlandse universiteit hebben afgerond. Tijdens je opleiding kun je 'civiel effect’ behalen, hiermee voldoet de opleiding aan de eisen voor toegang tot zowel de advocatuur als de rechterlijke macht.
Wanneer je je rechtenstudie succesvol hebt afgerond, kun je advocaat-stagiaire worden. Je volgt dan de verplichte Beroepsopleiding (BO) waarbij het accent ligt op kennis van het proces- en gedragsrecht en het eigen maken van typisch advocatuurlijke vaardigheden. Deze opleiding is gespreid over een periode van ongeveer elf maanden. Na de BO moet je als advocaat-stagiaire ook de Voortgezette Stagiaire Opleiding (VSO) doorlopen en 74 opleidingspunten behalen.