mag school een verplichte excursie tot 7 uur laten duren?

ik heb woensdag een excursie met school naar de 2e kamer. de excursie duurt tot 7 uur (met busreis meegerekend). hierdoor mis ik mijn voetbaltraining. mag school dit zomaar doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
Is maar 1 dag, voetbaltraining is wel vaker.
Ze hebben duidelijk vantevoren gezegd hoelang het duurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou een excursie naar de 2e kamer niet overslaan, lijkt me heel leuk.
Antoni
11 jaar geleden
Als je werkelijk aan beide activiteiten wil deelnemen (de excursie en de voetbaltraining) is het misschien vantevoren te regelen, dat je eerder naar huis kan gaan, bijvoorbeeld met een van de begeleidende ouders of met een bestuurslid van de school. Misschien kan ook een van je ouders je ophalen? Er is altijd wel iets te regelen! Het is het proberen waard!

Het beste antwoord

Een school mag een excursie verplicht stellen, maar alleen als deze gratis is en als de activiteit onderdeel uitmaakt van het vaste lesprogramma.

"Een kind is verplicht deel te nemen aan schoolactiviteiten zoals zwemmen, schoolreisjes en excursies als de activiteit onderdeel uitmaakt van het vaste lesprogramma van de basisschool. Dit is vastgelegd in artikel 41 van de Wet op het primair onderwijs (WPO)."

"Het is dus verplicht om deel te nemen, maar alleen "als de activiteit onderdeel uitmaakt van het vaste lesprogramma". En dat is bijna nooit het geval. Voor schoolreisjes etc. moet immers meestal extra betaald worden. En aangezien het vaste lesprogramma per definitie gratis is, zijn schoolreisjes etc. dus bijna nooit verplicht. Daar komt bij dat avondprogramma's en overnachtingen (denk aan meerdaagse schoolkampen) sowieso geen deel kunnen uitmaken van het vaste lesprogramma. Ook als ze gratis zijn."

Of het verstandig is om niet mee te doen aan een excursie is een andere vraag. Je leert van een excursie, daarnaast is het vaak leuk om iets anders te doen met je klasgenoten. Volgende week is er waarschijnlijk weer een voetbaltraining......
Je hoeft geen vrijstelling te vragen, maar het is wel verstandig om te bespreken met school dat je niet mee wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe weet je dat de vraagsteller op een basisschool zit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of op het VO zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand op de basisschool mag nog niet actief zijn op dit forum.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom geef je dan een antwoord waarin oa de regels voor een basisschool staan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat dát algemene regels zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wet op primair onderwijs is niet algemeen. Algemene regel is; kijk wat de specifieke regel is.
Bij de basisschool zijn de regels weer anders dan op een universiteit.