Wat zijn de wettelijke eisen om naar rebound gestuurd te worden?

Hallo,

Een vriendin van mij (X) (VMBO 3) heeft vandaag een gesprek gehad met de leerplichtambtenaar en . Die samen met de school heeft overlegd over X. Uit het gesprek bleek dat ze niet vrijblijvend naar rebound gestuurd wordt. De reden die hiervoor is gegeven:

"X is te vaak te lang niet naar school gekomen"

Ze is (hiervoor) een aantal dagen (met ziekteafmelding) thuis gebleven in verband met huiselijke problemen. Dit was tevens haar eerste gesprek met de leerplichtambtenaar. Haar school heeft haar eerder een "rugzakje" aangeboden, ze heeft dit geaccepteerd maar hier is tot dusver niets van gekomen. Ze heeft hierna het gesprek gehad en wordt zonder enige voorafgaande trajecten naar rebound gestuurd. Ze is geen gevaar voor andere leerlingen op haar school, ze maakt al haar huiswerk, haar cijfers zijn niet de beste. Maar dat zou geen reden mogen zijn. X heeft tevens buitenschoolse psychologische hulp waar ze 3 tot 4 keer per maand heengaat. Hiermee is nooit wat overlegt. Terwijl de school had beloofd de instelling te contacteren zodra ze iets wilden ondernemen. In de tijd dat ze niet op school is geweest heeft ze gemaild met haar mentrix en haar toekomstige rugzakje, deze hebben pas na 4 dagen geantwoord dat ze vandaag gesprekken kon komen voeren op school. Het was echter geen gesprek maar slechts een eenzijdige mededeling.

Mag X uberhaupt naar rebound gestuurd worden?

Voor meer informatie om me antwoord te geven graag een PM of een reactie hieronder

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Rebound is geen straf, maar juist een plek waar er extra aandacht is en er aan veel zaken tegelijk grwerkt kan worden, door verschillende disiplines.

Als ik jouw vraag zo lees, spelen er verschillende dingen en bij rebound krijgt je vriendin een coach voor hulp, psychologische hulp als dat nodig is en er is een programma met veel sport en les.

Hoe het wettelijk zit is met de gegeven info niet te zeggen. Is er toestemming van de ouders/verzorgers bv, dat is voldoende.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het is vaak geen onwil van de school om in een geval als bij jouw vriendin, dingen te laten liggen, maar onmacht.
School is in eerste instantie voor onderwijs en scholen zijn door tijd- en kennis gebrek lang niet altijd in staat om problemen met 'rugzakjes' op te lossen. Rebound scholen kunnen dat wél. Het is altijd de bedoeling dat de leerling weer terug gaat naar de 'oude' school.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
X kan niet terugkeren naar haar oude school na het rebound bezoek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan X normaal gesproken wel. Je hebt 3 soorten rebound en bij 2 keer je (evt met extra begeleiding) terug naar je eigen school. Kan dit echt niet (maar dan moeten er echt ernstige problemen zijn) dan zal zij doorgestuurd worden naar een cluster 4 school.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als x niet terug kan is dat heel jammer maar daar zal een hele goede reden voor zijn.
Zie het niet negatief, maar juist positief. X krijgt de hulp die nodig is en daar is ze voor nu en voor haar toekomst alleen maar mee geholpen.