Kan een school het één dag op voorhand laten weten dat je de volgende dag moet nablijven/strafstudie hebt?

Is het wettelijk? Mag zoiets? De dag ervoor zeggen "we verwachten je morgen!" . Wat met je planning?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Amadea
11 jaar geleden
Sterker nog, als jij je niet aan een regel houdt dan mag de school jou op diezelfde dag nog laten nablijven! Wees blij dat je het een dag van te voren al weet, dan kan je daar in je planning rekening mee houden....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben ik het mee eens, ik zou het nog veel vervelender vinden als ik diezelfde dag nog moet nablijven, dus zo raar vind ik het niet als je het een dag van te voren hoort.
Je planning, tsjah.. het is school, ik neem aan dat je leerplichtig bent of je hebt ingeschreven voor die bepaalde studie, dan moet je er ook rekening mee houden dat dat voor je planning gaat.. Tenzij het écht iets heel ernstigs is zoals een begravenis of zo iets dergelijks, dan kan ik me voorstellen dat je op een volwassen manier echt wel tot een overeenkomst kan komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn van wel meerdere redenen waarbij je niet hoeft te blijven, dan alleen een begrafenis. Ik vind dat dingen waarvoor je, als je les had gehad, vrij had gevraagd, jou wel een goede reden geeft om geen strafwerk oid te hoeven doen. (iig later dan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je planning hoort uit te gaan van elke dag school tot ik denk 17 uur, maar dat kan per school verschillen.
'wettelijk' is dat wat er in het schoolregelement staat.

Antwoorden (3)

Ja, een school kan dat zo doen.

Over na moeten blijven staan vast en zeker iets geschreven in het schoolreglement.

Als je op school zit, dien je je te houden aan dit reglement.

Dat je in de knoop komt met je planning is vervolgens je eigen probleem. Nablijven is nooit leuk en zal vaak consequenties hebben voor je agenda. Alleen als je zwaarwegende argumenten kunt aandragen over afspraken, die je absoluut niet kunt missen, kun je misschien regelen, dat je op een later tijdstip je nablijfmoment mag inhalen.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Ja het mag. Volgens mij staat er in het reglement van school dat er een bepaalde tijd is per dag, die gereserveerd is voor school. In die tijd mag school je lessen plannen, of je vasthouden voor een uurtje nablijven etcetc. Buiten die tijd heeft school niks te zeggen over je, en mag je gaan. Maar reken er maar op, dat zolang jij op school moet blijven, je nog in de "school uren" zit, want docenten houden niet van overwerken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk als jij aangeeft wanneer je de vervelende paljas gaat uithangen of opzettelijk slechte beurten aan wil kondigen, dan kan de school daar wel rekening mee houden. Welk nut het dient snap ik alleen niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij begrijpt de vraag overduidelijk niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ja, ik snap het heel goed. Een vraag stellen, moet zodanig zijn ingericht, dat de vraag duidelijk is voor de lezer. Niet alleen voor je zelf. Wat dat betreft moet deze vraagsteller dus nog dagen nablijven. Hij stelde de vraag alsof hij moest nablijven - mede - i.v.m. niet gewenst gedrag of slechte studie. Die mogelijkheid van uitleg bij zijn vraag had hij/zij eruit moeten filteren, daarom reageerde ik zo. Let op: Ik reageer als 73 jarige. Daarmee zeg ik niet de wijsheid in pacht te hebben, maar de jongelui met de diversiteit van tegenwoordig zeggen niet altijd even duidelijk wat ze ook bedoelen. Overigens is het inderdaad zo, dat de school een heel hoge prioriteit kent. Recht op onderwijs kent ook verplichtingen. Natuurlijk gaat een casus ter verduidelijking van bepaalde leerstof met een verbeterde kans op een goed resultaat bij tussentijds examen of dergelijke vóór een partijtje voet- of korfbal, een vrijage met een nieuwe vlam of wat dan ook..