Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kan mij uitleg geven over de netto contante waarde?

Met management en organisatie voor vwo 6 doen wij de lesbrief: de industrie. Het laatste hoofdstuk gaat over de NETTO contante waarde die je gebruikt bij het bepalen of een investering het waard is of niet. Mijn vraag is welke formule daarvoor wordt gebruikt? Ik werd niet veel wijzer van het antwoordenboekje. Deze doet een berekening zo:
Cashflow x (1/rendement^jaar)
Is dit de algemene formule of zit ik ernaast?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De formule is: HW=TW / (1+i)^{t}, waarbij HW de huidige waarde, TW de toekomstige waarde, i het gevraagd rendement en t het aantal jaren voorstelt.
De NCW houdt rekening met hoeveel het geld dat je over t aantal jaar krijgt op vandaag waard is. Bijvoorbeeld als je vandaag 100 euro krijgt, en deze vandaag op de bank zet, heb je over een jaar meer geld dan als je over een jaar diezelfde 100 euro krijgt. 100 euro in de toekomst is dus iets minder waard dan 100 euro vandaag.
Om investeringsbeslissingen te nemen moet je dus kijken hoeveel het geld dat je volgend jaar krijgt door de investering op vandaag waard is, en op basis daarvan de investering doorvoeren of niet.
Dankzij deze formule kan je ook checken of een bepaald rendement gehaald wordt. Als je bijvoorbeeld 10% rendement verlangt van je investering kan je checken of de negatieve basisinvestering + de waarden van de inkomsten (teruggerekend naar vandaag via bovenstaande formule) groter is dan 0. Indien ja wordt het rendement behaald.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding