Ben je verplicht naar school te gaan en opleiding af te maken?

Hallo,

Ik zit nu op Mbo niveau 2 als autotechnicus ik vind dit baantje toch niet bij me zitten en wil ik toch stoppen met dit opleiding kan ik dit zomaar doen ik ben gisteren 18 jaar geworden en wil in mijn oom de taxibedrijf gaan werken dus mijn vraag is kan je nu zomaar stoppen met school en garage of ben je verplicht deze af te maken of tot je 21ste jaar naar school gaan. Want ik hoor van mijn mentor dat je tot je 21ste naar school moet maar op internet lees is dat je vanaf je 18de niet meer verplicht bent om naar school te gaan. Ik weet niet wie gelijk heeft?
Kunnen jullie me hieraan helpen aub??

En ik doe trouwens BBL opleiding 4 dagen naar werk en 1 dag school maar ben inmiddels al gestopt met garage omdat ze je daar alleen laten schoonmaken zonder te betalen..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie jij wel hoe handig het zou zijn als jij je garage opleiding zou hebben als je bij je oom op de taxi zou rijden.
Als je het slim aanpakt zou je je eigen reparatie afdeling binnen dat bedrijf kunnen runnen.
Dat is altijd beter dan rondjes rijden op de taxi.
Ritsuka
11 jaar geleden
Wel lastig om aan een baan te komen zonder papiertje hoor, vaak vragen ze wel om minstens MBO diploma
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder opleiding je hele leven een onderbetaalde baan!!! Als je het taxibedrijf zo leuk vindt.Zoek een opleiding die daarbij past. 4 dagen werken een dag naar school. Want dan kan je zelf een bedrijf starten en de baas zijn inplaats van de loopjongen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga eens praten met je mentor. Als je bbl doet is het wel zo dat je betaald moet worden voor de dagen dat je werkt. Misschien is er een andere werkgever te vinden, het is zo jammer om te stoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou je dat nou wel doen, mien jong, straks ben je 30, word je te duur en ruilt je oom je in voor 2 jongens van 18 zonder diploma die hij minder hoeft te betalen... Ik roep maar wat hoor, maar dat zeg ik ook tegen mijn eigen zoon die er wel eens geen zin in heeft.

Antwoorden (4)

Leerplicht in Nederland is tot 18 jaar, dus je kan stoppen met school.
Of dit verstandig is, weet ik niet, maar het mag wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, als je de leeftijd van 18 hebt bereikt ben je niet verplicht een opleiding te volgen. Er zijn plannen om de kwalificatieplicht (onderdeel van de leerplicht) te verhogen naar de leeftijd van 23, maar vooralsnog is dit niet aan de orde. Met andere woorden: jij kunt je morgen uitschrijven bij je opleiding en bij het taxibedrijf van je oom gaan werken zonder dat dit consequenties heeft. Of het een verstandige keus is, is een hele andere discussie..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leerlingen hebben volledige leerplicht tot het eind van het schooljaar waarin ze 16 jaar worden.
Als leerlingen dan nog geen startkwalificatie hebben, geldt voor hen de kwalificatieplicht. Zij moeten dan tot hun 18e jaar verplicht voltijds onderwijs volgen tot zij een startkwalificatie hebben gehaald. Dit mag via een wettelijk erkende combinatie van leren en werken, zoals de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) in het mbo.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aanval-op-schooluitval/startkwalificatie?ns_campaign=Thema-Onderwijs_en_wetenschap&ro_adgrp=Aanval_op_schooluitval-Startkwalificatie&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%2Bstartkwalificatie&ns_fee=0.00&gclid=CJOVy4nlibUCFcbLtAodEhcArA

Dus je mag van school.
En de rest van je leven zonder diploma gaan zitten kankeren dat het leven zo duur is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi onderbouwd antwoord! Alleen jammer van dat laatste. Er zijn echt betere woorden te verzinnen! Al ben ik het met de strekking eens!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Agree
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien moet je dat woord even opzoeken:
KANKEREN
1) Afkraken 2) Brommen 3) Klagen 4) Mopperen 5) Morren 6) Ontevreden mopperen 7) Pruttelen 8) Voortdurend mopperen 9) Zich moreel beklagen 10) Zeuren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de site staat overigens volgens mij niets over wanneer je dan ná je 18e nog steeds geen startkwalificatie hebt, manco in de siteinformatie denk ik...
Het is wettelijk verplicht om tot je 18e op school te zitten. Of je moet een MBO-2 diploma hebben. Ik ben met mijn MBO-3 gestopt omdat ik voelde dat ik lager leerde dan ik aan kon. Nu doe ik een toelatingsonderzoek voor het HBO. Het is belangrijk om te leren, dus is het niet verstandig om vroeg te stoppen met school. Mocht niemand je kunnen ompraten van je beslissing, lijkt het me wel verstandig om allerlei cursussen te volgen op het gebied van het taxi bedrijf. Neem dan bijvoorbeeld een cursus om je eigen taxi bedrijf te kunnen beginnen of iets dergelijks.