Bestaat er een cursus spreken in het openbaar voor jong volwassenen?

Ik ben 17 maar ik zou graag een cursus willen volgen spreken in het openbaar. Maar ze zijn bijna allemaal voor volwassenen, die ik kan vinden.
Ik hoop dat jullie er 1 weten!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als je niet wil meedoen aan een bestaande cursus "Spreken in het openbaar" is het misschien wel een goed idee om lid te worden van een debatvereniging of een bijeenkomst van zo'n vereniging te bezoeken.

De meeste verenigingen hebben een wekelijkse avond waarop ze oefendebatten houden over een stelling. Een stelling kan overal over gaan. Voorbeelden van stellingen zijn: "16-jarigen zouden kiesrecht moeten krijgen" en "Het leger moet worden afgeschaft".

In groepjes van twee of drie personen moet je in zo'n oefendebat de stelling verdedigen of aanvallen, volgens de regels die gelden voor het debat. De voorstanders zullen de voordelen van het idee van de stelling benadrukken en de tegenstanders de nadelen. Iedere partij moet verder in het debat aangeven waarom de argumenten van de tegenpartij niet goed zijn. Op de bijeenkomsten van veel debatverenigingen worden ook vaak korte instructielessen gegeven. Soms organiseren debatverenigingen aparte cursussen.

Als je meedoet met debatten, leer je luisteren, spreken, argumenteren en snel nadenken.

Vaak kan je de avonden van debatverenigingen bezoeken zonder meteen lid te worden. Het lidmaatschap is overigens over het algemeen niet duurder dan een cursus.

Op de website http://www.debatbond.nl/over/debatverenigingen/ kan je zien in welke steden debatverenigingen zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
De meeste debatverenigingen zijn verbonden aan een universiteit, een politieke partij of een politieke jongerenorganisatie. Op deze website http://www.debatblog.nl/debatverenigingen/ vind je er nog meer.
Antoni