Wat zijn de nederlandse namen voor al die streepjes en dakjes die op Franse (en ook op Nederlandse) klinkers komen?

Dan heb ik het over;
' ` " ^

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hier staat er alles over... Toegevoegd na 1 minuut: accent grave accent aigu circumflex trema tilde ring ligatuur À A accent grave Á A accent aigu  A circumflex Ä A trema à A tilde Å A ring Æ AE ligatuur à a accent grave á a accent aigu â a circumflex ä a trema ã a tilde å a ring æ ae ligatuur Ç C cedilla ç c cedilla È E accent grave É E accent aigu Ê E circumflex Ë E trema è e accent grave é e accent aigu ê e circumflex ë e trema Ì I accent grave Í I accent aigu Î I circumflex Ï I trema ì i accent grave í i accent aigu î i circumflex ï i trema Ñ N tilde ñ n tilde Ò O accent grave Ó O accent aigu Ô O circumflex Ö O trema Õ O tilde Ø O oblique ò o accent grave ó o accent aigu ô o circumflex ö o trema õ o tilde Ù U accent grave Ú U accent aigu Û U circumflex Ü U trema ù u accent grave ú u accent aigu û u circumflex ü u trema Ý Y accent aigu ý y accent aigu ÿ y trema

Bronnen:
http://nl.wikinews.org/wiki/Wikinews:Speci...

´ zoals in é heet 'accent aigu' ` zals in è heet 'accent grave' Andere weet ik zo snel ff niet. Toegevoegd na 1 minuut: Het 'dakje' ˆ heet: "Accent circonflexe of kortweg de of het circonflexe of circumflex" lees ik zonet op wikipedia.nl Toegevoegd na 3 minuten: en de twee puntjes ¨ heten: "deelteken of trema." Weet ik dat ook weer. Die andere twee wist ik uit m'n koppie ;-)

Dat zijn diakritische tekens.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100