Kan een ROC je zomaar definitief het recht afnemen een toets te maken, wat tot gevolg heeft dat je geen examens kan maken en dus geen diploma behaalt?

Ik zit op MBO 4 en volg de opleiding bedrijfsadministratie. Nu is het zo dat deze opleiding officieel 3 jaar duurt, maar ik ben niet geslaagd voor afgelopen zomervakantie. Ik had een te grote achterstand. Geen probleem, zeiden de leraren, dan maar één jaartje extra. Het gebeurt echter nu, dat ik alle achterstanden heb weggewerkt op één enkel vak na, dit laatste was onvoldoende (kostprijsberekening). Nu zegt mijn SLB'er: "Je moet alles met een voldoende hebben afgerond voor de examens, deze laatste toets was een onvoldoende, dus dit betekent dat je wordt uitgeschreven en geen diploma hebt. 3 jaar vergooid."

Nu is mijn vraag: kan dit zomaar? Kun je om deze reden zomaar worden weggestuurd? Ik denk het namelijk niet! Iedereen die zijn/haar opleiding niet binnen het officiële aantal jaren behaalt kan er gewoon één jaartje extra over doen. Dat betekent dat ik dus minimaal tot de examens in april/mei de kans heb om alles te behalen. In mijn klas zijn er zelfs 5e jaars! Daarnaast ben ik ook een half jaar later in deze opleiding ingestroomd, dus in feite ben ik nu exact 3 jaar bezig met deze opleiding!

Ligt het aan mij of wordt er dan met 2 maten gemeten? Ik heb nog één toets te gaan, als 4e jaars, om mijn examens af te ronden en mijn diploma te behalen. Heeft een school het recht om mij deze kans te ontnemen en weg te sturen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Wat de rede ook is dat je geen examen mag doen bemoei ik me niet tegenaan. Als extraneus mag je zolang als je wilt aan een ROC verbonden zijn. Voor je 28e jaar moet je wel een startkwalifikatie hebben anders krijg je geen enkele uitkering meer als je geen werk mocht vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag wel zolang aan het ROC verbonden zijn, maar niet aan één opleiding. Je moet dan van opleiding veranderen.

Andere antwoorden (2)

Nee ze hebben niet het recht om jou het recht af te nemen om toetsen te maken, maar je krijgt geen diploma als je niet alle vakken met een voldoende hebt afgerond dus toetsen maken heeft eigenlijk geen zin meer.

Toegevoegd na 58 seconden:
Je kan volgend jaar wel weer een jaar overdoen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doe dezelfde opleiding en ik mag elke toets herkansen na start van de volgende periode.. Was dit geen herkansing? Dan lijkt het me dat je er wel recht op hebt.