Wat voor gevolgen zin er voor studenten met studiefinansiering?

Ik ben 19 en ben bezig met een mbo studie. De een zegt dat de studiefinanciering helemaal weg gaat en de ander zegt dat je nog een studiefinanciering krijgt als je al bezig bent met je studie en ook al ouder bent dan 18. Maar wat is nu waar? Ik zit nu in het eerste jaar van mijn studie. Kan iemand mij vertellen wat dit betekend voor mij als de nieuwe wet in gaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Je zult nog studiefinanciering kunnen krijgen alleen is er geen sprake meer van een prestatiebeurs. Al het geld wat je ontvangt is een lening en na je studie zul je dit in het geheel moeten terug betalen. Voorheen was het nog zo dat je je beurs niet hoefde terug te betalen wanneer je je diploma haalde, dit is dus niet meer het geval. (Alleen het extra leenbedrag moest hoe dan ook terugbetaald worden. Het gehele bedrag wat je ontvangt is dus een lening, of je nou een diploma haalt of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens IB-groep/DUO:
"Doe je een mbo-opleiding op niveau 1 of 2, dan is je studiefinanciering een gift. Na je opleiding betaal je alleen een eventuele lening terug.
Volg je een mbo-opleiding op niveau 3 of 4? Dan is je studiefinanciering een prestatiebeurs. Haal je je diploma, dan wordt het een gift. Als je je diploma niet haalt, moet je alles (behalve de eerste 12 maanden aanvullende beurs) terugbetalen. Ook je studentenreisproduct valt onder de regels van de prestatiebeurs."

Prestatiebeurs, dus alleen niveau 3 + 4:
"Als je binnen de diplomatermijn een diploma haalt op niveau 3 of hoger, hoef je de prestatiebeurs niet terug te betalen. De ov-lening voor je studentenreisproduct wordt dan ook een gift, zelfs in de leenfase. De diplomatermijn duurt tien jaar en begint te lopen vanaf de eerste maand dat je recht hebt op studiefinanciering voor het mbo. Haal je geen diploma, dan moet je de prestatiebeurs met rente terugbetalen. Je mag de prestatiebeurs gebruiken voor meerdere studies op niveau 3 of 4. Je hoeft dus niet per se een diploma halen voor de opleiding waarmee je bent begonnen. Uiteraard moet je een rentedragende lening wel altijd terugbetalen."

Zie bronnen voor meer informatie