Mijn dochtertje op de lagere school is afgelopen schooljaar niet naar groep 3 gegaan. Ik ben het daar niet mee eens. Welke instantie helpt mij?

Zonder geldige reden is mijn kind blijven zitten. Ook de cito toets was ruim voldoende. Gesprek met directeur en leerkracht heeft geen effect.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Welke reden is er gegeven dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ze zullen toch wel iets van een rede gegeven hebben? Haar leeftijd misschien, is ze nog te jong voor groep 3¿
jodyenboyke
11 jaar geleden
Eens met bovenstaande reacties en wat wil je nu nog bereiken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, wat wil je nu nog bereiken? Als je haar NU nog wil laten instromen in groep 3 dan zal ze het zeker niet redden in de zomervakantie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cito toets in groep 3? nieuw?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, cito toets in groep 2 blijkbaar :D
Scherp Niels!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje laat voor actie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Citotoetsen zijn er vanaf groep 1.
Is je dochter misschien een herfstleerling? Dan wordt vaak naar een lijst met een aantal criteria gekeken, op basis waarvan een beslissing wordt genomen. Maar op dit moment kun je er niets meer mee. Wel in gesprek blijven met school!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas, je bent veel te laat. Je had voor de zomer actie moeten ondernemen: http://www.ouders.nl/mond2005-kleuteren.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zo'n haast?? Laat je kind lekker een jaartje op de kleuterschool blijven, (tegenwoordig onderbouw geloof ik). Wat maakt het uit op een mensenleven? Ze zullen op school echt wel een goed overzicht hebben de kinderen die zij op school begeleiden. Als een kind het nodig heeft blijft ze gewoon wat langer in dezelfde klas, so what.
Anders moet je een ander onderwijssysteem kiezen, b.v. Montessori-onderwijs, daar gaat elk kind zijn eigen tempo of andere soorten onderwijs i.p.v. het ouderwetse klassikale onderwijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meike, zo simpel is het niet. Mijn kind hebben ze ook tegen onze zin laten zitten en het gevolg was dat er veel en veel te laat ontdekt is dat hij ernstige dyslexie had. Als hij meteen mee was gegaan was dat eerder ontdekt. Kinderen die toe zijn aan groep 3 moet je ook niet laten zitten, ze raken hun zelfvertrouwen kwijt (waarom pietje wel en ik niet) en daarbij is het niet zo dat je gewoon maar kunt wachten met leren lezen. Een jaartje leren lezen uitstellen is voor slechte lezers funest, die kun je beter laten zitten in groep 4 bijv.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle heeft wel een punt. Het is over het algemeen niet erg om een jaar extra te "kleuteren" Maar dat moet dan wel op goede gronden gebeuren. Wanneer een kind extra kleutert, moet een school wel (verplicht!!) een plan opstellen om te zorgen dat het kind goed op niveau komt, bijvoorbeeld een voorschotmethode, waarbij de letters al intensief worden behandeld, zodat het kind met een voorsprong naar groep 3 kan.

Antwoorden (3)

Geen instantie. Als jullie er samen niet uitkomen, zul je je moeten neerleggen bij de beslissing van de school. Of je gaan orienteren op een aanmelding bij een andere school.

Toegevoegd na 14 uur:
Van de site van de Rijksoverheid:

"Wie bepaalt of mijn kind blijft zitten of overgaat naar de volgende groep?
De basisschool bepaalt of uw kind naar een volgende groep overgaat. Als ouder kunt u wel uw wensen laten weten, maar de school neemt uiteindelijk de beslissing.

Bezwaar maken
Als u het niet eens bent met de beslissing om uw kind wel of niet over te laten gaan, kunt u bezwaar maken via de klachtenprocedure van de school.

Zitten blijven op de basisschool
De basisschool moet zorgen dat uw kind zich blijft ontwikkelen. Ook houdt de school rekening met de voortgang van zijn prestaties. Uw kind blijft alleen zitten als zijn leerresultaten en ontwikkeling opvallend achterblijven bij die van de meeste klasgenoten. Als de school hier geen oplossing voor heeft gevonden blijft uw kind zitten."

Toegevoegd na 19 uur:
En nee, de inspectie behandelt ook geen klachten van ouders tegen ongewenst-niet-naar groep-3-gaan van hun kind.
.
Van de site van de inspectie ( http://www.onderwijsinspectie.nl/actueel/vraagantwoord#Wie_bepaalt_of_een_kind_overgaat_naar_groep_3_)
Wie bepaalt of een kind overgaat naar groep 3?

"Het valt onder het beleid van de school welke leerlingen overgaan van groep twee naar drie. De overgang van een leerling heeft tegenwoordig niet zozeer meer te maken met leeftijd, maar met de ontwikkeling die de leerling heeft doorgemaakt.

De school kijkt met name naar de werkhouding en de cognitieve ontwikkeling van de leerling. Het oordeel is gebaseerd op observaties, toetsen, een gesprek met de intern begeleider (IB-er) en de concentratie spanningsboog. De toetsen vallen onder het beleid van de school.

Toch hanteren veel scholen nog wel een leeftijdsgrens voor de overgang naar groep 3. (...)

De inspectie stelt de school de vraag of per individuele leerling de overgang naar groep drie bekeken wordt, los van de geboortedatum. Elke school moet bevorderen dat de verblijfsduur van een leerling in het basisonderwijs acht aaneengesloten jaren bedraagt."

"Hoe dien ik een klacht over een school in?

De inspectie behandelt zelf geen klachten over scholen. Om een beter beeld van een school te krijgen, wil de inspectie wel graag een kopie van de klacht ontvangen. Hoe en waar u een klacht kunt indienen kunt u lezen in het dossier Klachten."
Computoon
11 jaar geleden
Als er volgens jou geen echte reden is zou je wel een melding kunnen maken bij de onderwijsinspectie.
Ik zou adviseren een gesprek aan te gaan, maar ik lees dat dit niet het gewenste effect heeft gehad.
Zonder geldige reden is het lastig te beoordelen, maar ik zou dan adviseren naar een andere school uit te kijken. Wel is het echter zo dat een school er niet veel mee wint om een kind zonder reden te laten blijven zitten, dus vraag goed of er geen echte reden is of ga na wat de reden zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De school zal heus wel besproken hebben waarom je kind een jaartje over moest doen, hoogstwaarschijnlijk was dit voor U geen geldige reden maar voor de school wel. Het zou mogelijk zijn dat het goed kan leren maar dat het een te vroege leerling is om over te laten gaan naar groep 3. Zoveel kinderen maken dit mee en zijn er allemaal niets mee te kort gekomen. Het schooljaar is nu halverwege, over een half jaar gaat het naar groep 3. Niets om U zorgen om te maken, dat het een vroege leerling is wil niet zeggen dat ze hem niet goed genoeg vinden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Mocht de school nu nog niet vertellen wat de reden is kunt U bij de schoolinspectie aangeven dat U het er niet mee eens bent met ee beslissing van de school.

http://www.onderwijsinspectie.nl/contact
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel! Kinderen komen enorm tekort: http://www.ouders.nl/mond2005-kleuteren.htm