Kan ik stoppen met school?

Ik ben 17 jaar, en word in april 18 jaar. Ik zit nu in 6 vwo en ik voel me zwaar depressief. Ik zie niets meer zitten en heb elke dag wel minstens 3 paniekaanaanvallen. School is dus nu te veel voor mij. Ik sta er tot nu toe best slecht voor. Mijn vraag is nu, kan ik naar de dokter gaan voor een verklaring van mijn depressie en mij tot april ziek melden? Als ik 18 ben, ben ik namelijk niet meer leerplichtig. Mijn plan is om het volgende schooljaar opnieuw 6 vwo af te ronden. Graag serieuze antwoorden. Alvast bedankt.

Toegevoegd na 1 minuut:
* EDIT: Mijn plan is om het volgende scholjaar opnieuw 6 vwo proberen af te ronden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Als je echt depressief bent kun je proberen om via de leerplichtambtenaar vrijstelling van leerplicht aan te vragen wegens psychische beperking.
Wel is het dan verstandig als je in behandeling bent bij een psycholoog (dat lijkt mij sowieso als je depressief bent.)
Het kan dus wél, maar ik raad je aan om toch nog vol te houden, want als je eenmaal gestopt bent is het lastig om de draad weer op te pakken.
Sterkte in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord!!!

Andere antwoorden (2)

Nee, je kan niet naar de dokter gaan, een briefje krijgen en niet meer naar school gaan. Maar het is wel de aanbeveling dit te melden bij je mentor of decaan, zodat ze op je school je kunnen aanmelden voor het "zorgteam" waardoor je de ruimte krijgt om alles op een rijtje te krijgen. Stoppen met school is sowieso niet verstandig; dat maakt de drempel om weer te starten met school, namelijk heel groot en zorgt ervoor dat je mogelijk zonder diploma van school gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar is er ook geen mogelijkheid dat ik vrijstelling van school kan krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, want je bent zoals je zelf al schreef, leerplichtig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
XXY24, fout antwoord, het kan namelijk wel.
Vrijstelling van leerplicht IS voor mensen met een leerplicht, anders kan je er geen vrijstelling voor krijgen.
Mijn advies is om echt niet te stoppen met school. Je bent nu zó ver! Het laatste jaartje! Je zit echt hoog! Hou het eindoel in je hoofd(: en je komt er wel! Ik eb het ook gehad, niks ging goed, haalde slechte cijfers en zag het nut er niet meer van in. Ik heb er met mn vader over gepraat, en ben he-le-maal opnieuw begonnen. Vanaaf toen was alles veel geordener, vooral in mn hoofd, en mn cijfers zijn echt heel veel beter. Dus pak even een moment, en ga gewoon denken denken denken over school en cijfers en alles. Hoe kan je het beter aanpakken? Hoe krijg ik meer rust? Heb ik ook allemaal gedaan en geloof me, het werkt echt heeel erg! Pak je rust, dat is het allerbelangrijkste! En denk eraan he, je zit nu gewoon even in zo'n k*t periode, maar die zijn er om er weer uit te komen en een slecht cijfer eens in de tijd maakt echt niet uit dus dan hoef je niet gelijk weer te denken dat je er weer in komt! We hebben allemaal wel eens van die periodes, en zijn er allemaal weer uitgekomen!

En nu antwoord op je vraag, Zoals hierboven genoemt nee, dat kan niet, vooral omdat je in je examen jaar zit. Ik zou als ik jou was gewoon (ook zoals boven genoemd!) naar je mentor gaan(;! Succes he! Hou vol!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kán wel :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!!!