Mag ik op de een of andere manier een havo examen doen, terwijl ik op gymnasium 5 zit?

Zodat als je in gymnasium 6 zakt, je wel je havo diploma hebt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Allereest dit:

"Geen diploma voor lagere onderwijssoort
Als je gezakt bent voor het eindexamen, kunt je niet alsnog een diploma voor een lagere onderwijssoort krijgen. Je kunt bijvoorbeeld geen havodiploma krijgen als je bent gezakt voor het atheneumexamen. Het is ook niet mogelijk om bij de staatsexamencommissie een aanvraag in te dienen voor een staatsexamendiploma voor een lagere onderwijssoort.

Je kunt wel in het volgende schooljaar in aanmerking komen voor een staatsexamendiploma voor een lagere onderwijssoort. Je moet dan wel minimaal 1 vak afleggen op het niveau van de lagere onderwijssoort. Stel dat je gezakt bent voor je vwo-diploma, dan kun je alleen een staatsexamendiploma havo krijgen als je in het volgende schooljaar voor 1 of meer vakken slaagt voor het havo-examen."
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-ben-ik-geslaagd-voor-het-eindexamen-havo-of-vwo.html

Kortom, als je de mogelijkheid wilt hebben het 'gewone middelbare school Havo-diploma' te halen, dan zul je moeten deelnemen aan het volledige Havo-examen. Ook als gymnasiast. En anders kun je welicht gebruik maken van de regeling die ik overnam uit de bron.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus
Na gymnasium 4 mag je toch al gewoon een hbo opleiding gaan doen zonder ook maar 1 diploma?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat mag helemaal niet. Je mag alleen met een overgangsbewijs naar havo 4 naar het MBO