Wat is het doel van het vak Geschiedenis?

Veel leerlingen zien het nut er niet van in, omdat het toch 'verleden tijd' is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Juist nu zou het vak geschiedenis erg interessant gevonden moeten worden. De mensheid blijft keer op keer in dezelfde valkuilen vallen. Ik heb me pas veels te laat geinteresseerd in de geschiedenis omdat het mij geleerd werd op een manier waar ik in getoetst kon worden; jaartallen uit mijn hoofd leren ipv de betekenissen van gebeurtenissen te begrijpen. Er gebeurt nu zoveel wat in de geschiedenis vaker is voorgekomen, en door het begrijpen van geschiedenis kan je toekomstige gebeurtenissen aan zien komen, de consequenties begrijpen en een mening vormen over wereldlijke zaken.

Ik denk dat het idee is dat door goed aan de nieuwe generaties uit te leggen waarom bepaalde dingen mis zijn gegaan, men hoopt herhaling van bepaalde problemen te voorkomen. Echter heb ik niet echt het idee dat de mens leert van haar fouten. Verder wordt geschiedenis ook gezien als een vorm van algemene ontwikkeling.

Geschiedenis leert ons dingen over de toekomst. voorbeeld de huidige economische crisis dit zal ooit verleden tijd zijn. maar veel mensen zullen terug kijken naar dit moment om iets in de toekomst te voorkomen. het verleden van een land of persoon zegt iets over de toekomst.

Als je niet weet wat er is gebeurd, begrijp je niet waarom dingen nu zijn zoals ze zijn.

Geschiedenis is zeker een vorm van algemene ontwikkling. Daarbij zijn er talloze problemen opgelost vroeger, die je later kan gebruiken. Dit is een klein voorbeeld van wat geschiedenis voor nut heeft. Het helpt ook bij het volgen van een bepaald politiek standpunt

zodat je niet vergeet wat er is gebeurt vroeger

Dat vond ik vroeger ook, maar nu begrijp ik dat het heden niet toevallig is, maar is geevolueerd vanuit het verleden. Je kunt veel leren van oorzaak en gevolg door terug te kijken. Deze "wetenschap" kun je dan gebruiken bij het maken van keuzes voor de toekomst zodat we met zijn allen niet dezelfde fouten maken als onze voorouders.

Belangrijkste functies van het vak zijn het bijbrengen van chronologisch besef, het wekken van belangstelling voor het verleden en het leveren van een bijdrage aan de algemene ontwikkeling en het functioneren als volwaardig staatsburger. Ook voor de overdracht van normen en waarden wordt geschiedenis belangrijk gevonden.

Bronnen:
http://www.minocw.nl/actueel/persberichten...

In Amerika begint de geschiedenisles bij 1960! Het klinkt stom, maar het is zo. Vele Amerikanen weten nauwelijks dat ze eigenlijk bejaarde Europeanen zijn, en de zwarten uit Afrika zijn gekomen. De geschiedenis vertelt ons hoe we zijn, en waarom we zo zijn. Waarom mensen in Rusland anders in het leven staan dan mensen uit China of Senegal. Het is uiteraard niet zo belangrijk als Engels of rekenen, maar het is ook geen vak om helemaal af te schaffen!

Zonder geschiedenis zou je het heden nooit kunnen begrijpen. Tenslotte is het de waarom van de waarom iets geschied is.

Het doel van geschiedenis is: 1. je kunt leren van de fouten uit het verleden (helaas doen de meeste mensen dit niet!) 2. je kunt de tijd waarin je leeft (het heden) beter begrijpen.

om niet als een ezel je 2 maal te stoten aan dezelfde steen of problemen vroeg te zien aankomen

Van het verleden kun je leren he, het is toch wel belangrijk dat de jeugd van nu weet wat er zich in de tweede wereldoorlog heeft afgespeeld

Naast dat het gewoon interessant is om te weten hoe de wereld die wij kennen geworden is zoals hij is, is het bittere noodzaak om fouten niet te herhalen. Mensen die dezelfde fouten maken kennen ook vaak hun geschiedenis niet, let maar op. Om de band Saviour Machine te citeren (uit hun nummer American Babylon): "For those who refuse to remember the past Are condemned to repeat it The first and the last, dust to dust"

Neem het Wilhelmus. Dit wordt bij elke internationale wedstrijd van het Nederlands Elftal, om maar eens iets bekends te noemen, door iedereen uit volle borst meegezongen. Maar waarom? Als je naar de geschiedenis kijkt kom je pas achter de reden: dat dit lied werd geschreven als Geuzenlied, om als volk achter Willem van Oranje te gaan staan in de opstand tegen de Spaanse koning. Dit was misschien wel voor het eerst dat er een dergelijke saamhorigheid ontstond, die de hele Noordelijke Nederlanden uiteindelijk vormde tot het land dat we nu zijn. Kortom, je kan het heden pas begrijpen met enige kennis van het verleden. Dat men af en toe nog pleit voor een nieuw volkslied is dan ook absurd; meer betekenisvol dan het Wilhelmus worden volksliederen niet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100