Hoe zorg ik voor een mooiere opmaak in mijn stageverslag?

Tips en adviezen zijn van harte welkom. De opmaal moet mooier worden, vind hem nog niet goed genoeg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft wel erg summiere informatie. Hoe is het nu en wat wil je precies?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plaatje wellicht van hoe het er nu uitziet ? Anders wordt het een beetje lastig tips voor verbetering te geven, behalve wellicht het oude adagio : less is more.

Antwoorden (5)

Gebruik anderhalve regelafstand (als dit is toegestaan), verder uit elkaar staande regels maken het lezen makkelijker.

Gebruik koppen en paragrafen. Wanneer je zelf afbeeldingen maakt gebruik hiervoor dan bij voorkeur dezelfde kleur. Begin nieuwe hoofdstukken op een nieuwe pagina. Als je het dubbelzijdig ingebonden inlevert hou dan ook rekening met het verschil in wit ruimte tussen de linker er rechter pagina. (waar het gebonden wordt moet meer witruimte zijn). Bij een nieuwe paragraaf gebruik je of altijd een wit regel, of laat je altijd de zin inspringen.

Zet de titel bovenaan in een lichtere kleur grijs dan de overige tekst en maak een scheiding met een lijn tussen je koptekst en de overige tekst.

Als je stageverslag op papier moet worden ingeleverd gebruik dan een lettertype MET schreef (lijntjes aan de letters) wordt het op de computer geleezen gebruik dan letters zonder schreef. Gebruik altijd hetzeflde lettertype, eventueel kun je wel voor koppen/quotes een ander lettertype of lettergrote gebruiken.

Als het bij het onderwerp past kun je ook belangrijke quotes of gedachte los in een kader plaatsen om het er iets minder statisch uit te laten zien.

Daarnaast heb je uitlijning, links uitgelijnd leest het makkelijkst, zowel links als rechts uitgelijnd ziet er iets netter uit, maar leest iets lastiger.

Gebruik bold tekst, italics en underlines met mate, maar gebruik het wel. Dus bijvoorbeeld letterlijke quotes altijd italics. Koppen altijd met bold enz. Zorg vooral ook voor consistentie.

Toegevoegd na 26 minuten:
Het is ook afhankelijk van het onderwerp van je stageverslag hoe fancy je de lay-out kan maken. Heb je de lichttechniek gedaan van een musical dan kun je ook in je stageverslag iets meer creativiteit stoppen dan wanneer je op een advocaten kantoor een stage hebt gedaan.

Bedenk wel, je wordt beoordeeld op de inhoud, steek hier dus de meeste tijd in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg voor een eenduidige opmaak, niet te veel verschillen, kies één hooguit twee lettertypes waarbij je alleen bijvoorbeeld onderschriften in dat andere lettertype doet. Ga uit van rust in je document, niet te veel gekkigheid, maar wel goede koppen en goede indeling in (sub) hoofdstukken.
Voeg zo hier en daar lekker wat extra witregels toe, paar grafiekjes en plaatjes, maar ook deze zakelijk houden. Kleuren kunnen helpen om zaken te verduidelijken, maar niet meer dan noodzakelijk. Tabelstructuren eventueel met om en om grijs-witte regels, niet té fancy maken, maar wel duidelijk ondersheidend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens naar LaTeX (of MiKTeX). Dat is een programma zoals Word, maar daar komen *veel* mooiere documenten uit (zonder dat je iets hoeft in te stellen). Dat komt omdat het programma gemaakt is door de zoon van een typograaf. En het is ook nog een gratis. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hou de opmaak vooral sober, netjes en wees consequent. Ga het niet proberen mooier te maken met allerlei tierelantijnen (plaatjes, kleurtjes, krullen etc.). Er gaat vaak heel veel tijd in zitten terwijl het er niet mooier op wordt.
- werk met een opmaakprofiel in Word. Het is even puzzelen maar als je het door hebt dan heb je er je hele schooltijd plezier van.
- bekijk een pagina eens op een afstandje (beeld op 50%) en beoordeel of de pagina er 'opgeruimd' uitziet.
- bekijk eens de opmaak van een aantal rapporten (internet) ter inspiratie en om nader te duiden wat je zelf mooi vindt.

Concrete tips (weinig orgineel, maar houd je rapport wel netjes)
- regelafstand groter dan 1
- lettergrootte 11 of 12pt.
- een gewoon lettertype: arial, times new roman. Vooral geen comic sans serif!
- geen paginalange aaneengesloten lappen tekst. Voeg af en toe een witregel toe op een logische plaats in de tekst.
- Zorg dat alle kopjes, bullitlijstjes e.d. op dezelfde hoogte zijn uitgelijnd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je niet al meteen een beeld hebt ervan maar al doende bezig gaat dan loop je een risico als je naar perfektie streeft. Er komt weer wat bij, maar dan staat iets anders niet meer bijvoorbeeld en zo kun je lang bezig wezen en niet altijd verstaat zich dat met de tijdsplanning.
Maar er zijn ook mensen die juist wel alles op het laatste moment doen. Dat is vaak heel gewoon een gebrek aan ervaring, aan basis. Niets aan te doen op dat moment dus.
Deze trial and error oftewel thinking on the job methode heeft wel als voordeel dat je er intenser mee bezig bent en dus ook creatiever zult wezen. Daarom zijn nieuwe dingen vaak ook zo vermoeiend. Er is nog geen routine.
Maar je hebt natuurlijk altijd al wel eravring op dit gebeid of mogelijk is kennis opgedaan in een ander gebied vertaalbaar naar de taak voorhanden.

Het maakt nogal wat uit of je het stuk maakt wat volgens je eigen criteria een mooie opmaak is of het gewicht toch vooral valt op de doelgroep, de lezers. Daar moet je dus een beeld van hebben. Het hangt ook van je studierichting af.
Aangenomen dat je doelgroep je docenten, de stagebegeleider en mogelijk medestudenten zijn is het belangrijk te weten dat zij het verslag voor het eerst zien. Het moet daarom ook visueel goed gestructureerd zijn. Zo kan je bijvoorbeeld ervan uitgaande dat in het verslag een onderscheid wordt gemaakt tussen theorie en praktijk twee verschillende kleuren papier gebruiken (lichtgeel is echt mooi) of een gekleurde blanco pagina tussen de te onderscheiden delen.
Noten kan je een lichtere kleur geven. Paragraafkoppen wat vetter enzo: dat komt allemal de visuele structuur ten goede.

Verder is er nog de vorm/inhoud kwestie. Een heel serieus onderwerp en een ludieke vorm of omgekeerd werkt vevreemdend en als dat dan niet een doel is zou ik het niet doen.

Soms moet je een konsessie doen aan de estetica terwille van de zakelijkheid van de inhoud maar het minimale van de erbij passende vorm kan ook mooi zijn.

En er geldt ook dat je eigen weg volgen in dit soort dingen binnen zekere grenzen beter is dan voorbeelden navolgen. Beter iets dat mislukt maar waar je van leert je creativiteit te ontwikkelen dan iets te kopieren want dan leer je wat dat betreft niks. Ga daarom altijd kritisch met tips om. Selekteer ze zelf. Het wiel is al uitgevonden maar je mag er wel mee rollen waarheen je wilt.