Hoef je geen Nederlands examen te doen als Nederlands niet een moedertaal is?

Ik kom uit een buitenland en woon in nederland bijna 3jaar. Ik zit op 4VWO en had ergens gehoord dat ik geen nederlands examen te doen als het niet mijn moedertaal is. Kan iemand het bevestigen alstublieft? En hoef ik dan allen geen eindexamens te doen of ook schoolexamen van 4e en 5e?

Toegevoegd na 55 seconden:
hoef***

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij moet dat wel wel zo lang je in nederland woont moet je een examen doen dat staat toch in de wet.

Dat is volslagen onzin en totaal niet logisch. Als je uit het buitenland komt is het juist belangrijk om goed getoetst te worden op je vaardigheden in het Nederlands. Je moet dus gewoon de examens maken. In mijn link kun je alle verplichte vakken per richting bekijken.

Bronnen:
http://www.ib-groep.nl/Images/Vakkenschema...

Mijn vermoeden is, dat wat je 'ergens hoorde' over een eventuele vrijstelling van dit examen Nederlands, dat het om dit spreekwoord gaat: "de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt" (= ergens over gehoord hebben, zonder er echt iets van af te weten) ... Er zijn wel 'aanpassingen' voor anderstaligen maar geen vrijstelling Nederlands van je komende examens! ;) Hieronder voor jou de belangrijkste: 1. Anderstaligen Aan een kandidaat die met inbegrip van het schooljaar waarin hij examen aflegt, niet langer dan 6 jaren onderwijs in Nederland heeft gevolgd en voor wie Nederlands niet de moedertaal is, kan het bevoegd gezag toestemming geven voor een aangepaste wijze van examineren (zie Eindexamenbesluit artikel 55.3). De directeur mag de tijdsduur van de examenzitting verlengen met ten hoogste een half uur. Daarnaast is een verklarend woordenboek Nederlands als hulpmiddel toegestaan. Dat laatste lijkt overbodig – immers, zo'n woordenboek is voor iedere kandidaat sinds 2007 toegestaan. Echter, de voor alle kandidaten geldende Regeling Toegestane Hulpmiddelen geeft aan dat een kandidaat óók een woordenboek mee mag nemen vanuit zijn thuistaal naar het Nederlands. Combinatie van beide regelingen betekent dat de kandidaat genoemd in artikel 55 lid 3 zowel een verklarend Nederlands woordenboek mag meenemen, als een woordenboek vanuit zijn thuistaal naar het Nederlands (zie Eindexamenbesluit artikel 55.4). En hier kan je ook nog meer details lezen! http://wetten.overheid.nl/BWBR0004593/HoofdstukVI/Artikel55/geldigheidsdatum_10-12-2012

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100