Hoef je geen Nederlands examen te doen als Nederlands niet een moedertaal is?

Ik kom uit een buitenland en woon in nederland bijna 3jaar. Ik zit op 4VWO en had ergens gehoord dat ik geen nederlands examen te doen als het niet mijn moedertaal is. Kan iemand het bevestigen alstublieft? En hoef ik dan allen geen eindexamens te doen of ook schoolexamen van 4e en 5e?

Toegevoegd na 55 seconden:
hoef***

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat kan niet kloppen. Nederlands is op alle Nederlandse scholen in een verplicht examenvak. Of ga jij naar een internationale school? Die zal andere regels hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, maar ik doe wel tweetalig onderwijs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me dat je gewoon alle examens moet doen. Er wordt bij een vervolg opleiding ook verwacht dat je deze examens hebt gedaan.
Vraag het morgen even op je school na, heb je meteen antwoord. En als je dat antwoord ook hier wil zetten, graag! Leren wij er ook weer van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke.......ik vraag het in de studieles
Powergen
11 jaar geleden
Als jij tweetalig onderwijs doet neem ik aan Nederlands en.. ?. Maar denk dus dat je sowieso in 1 van die 2 examen doet.
Amadea
11 jaar geleden
Tweetalig wil niet zeggen dat je maar 2 talen hoeft te leren, maar de lessen op die school worden grotendeels in het Engels en voor een kleiner deel in het Nederlands gegeven. Het vak Nederlands hoort ook daar verplicht bij.

Antwoorden (2)

Volgens mij moet dat wel wel zo lang je in nederland woont moet je een examen doen dat staat toch in de wet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is volslagen onzin en totaal niet logisch. Als je uit het buitenland komt is het juist belangrijk om goed getoetst te worden op je vaardigheden in het Nederlands. Je moet dus gewoon de examens maken.

In mijn link kun je alle verplichte vakken per richting bekijken.