hoe word je hersenchirurg?

Hoe word je hersenchirurg?wat voor opleidingen enzo?vwo?gymnasium?wat voor universiteit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (2)

Je zult eerst een VWO diploma moeten halen en daarna geneeskunde studeren. Als je daar mee klaar bent kan je je specialiseren voor hersenchirurg. Dit is een verder specialisatie in de chirurgie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Deze medische vervolgopleiding staat in de bon beschreven en duurt 6 jaar. Deze opleiding kan je starten nadat je de universitaire studie Geneeskunde hebt gevolgd.

Als je nu nog op het VWO zit heb je dan nog heel wat jaren voor de boeg. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heet een neurochirurg:

Wat doe je? Als neurochirurg opereer je mensen met aandoeningen aan het zenuwstelsel, waaronder wordt verstaan: de hersenen, het ruggenmerg, de zenuwen en de omgevende vliezen. Je krijgt te maken met aandoeningen variërend van hernia tot hersentumoren. Je krijgt patiënten vooral verwezen via de neuroloog.

Waar werk je?
Een groot deel van je werktijd ben je te vinden op de operatiekamer (OK), maar enkele dagdelen in de week ben je ook op de polikliniek te vinden. Hier onderzoek je nieuwe patiënten, controleer je de patiënten na de operatie en bespreek je met hen de uitslag van de operatie of het onderzoek. Je werkt in perifere en academische ziekenhuizen.

Hoe steekt de opleiding in elkaar?
De opleiding tot neurochirurg duurt 6 jaar en in deze periode leer je alle finesses van het opereren onder supervisie van een neurochirurg. Het aantal opleidingsplaatsen is zeer schaars met minder dan 10 plekken per jaar binnen Nederland. Het is dan ook niet zo eenvoudig om in opleiding te komen.

Die zes jaar is NADAT je al 6 jaar hebt gestudeerd en dan basisarts bent, daarna dus nog 6 jaar om je te specialiseren. Als vooropleiding heb je VWO nodig met de volgende profielen:
Natuur & Gezondheid met natuurkunde
Natuur & Techniek met biologie
Dus gymnasium is niet nodig, atheneum is al genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Noa en Pelle,
Heel erg bedankt!jullie vullen elkaar heel erg aan!Ik denk dat ik nu wel zo'n beetje genoeg weet.:)Ik heb inderdaad nog heel wat jaren voor de boeg!Ik doe nu VWO.Nu ik weet dat gymnasium niet nodig is ga ik me ook geen zorgen meer maken!
Groetjes mij