Hallo, ik vroeg me af: welke richting je moet volgen (vanaf 3de middelbaar) om criminologie te studeren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuke richting!
succes ermee.

Antwoorden (2)

Cultuur en maatschappij en economie en maatschappij kan allebei
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke is het beste voor criminologie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen, want je wordt aangenomen met alle profielen. Maar hoe hoger je cijfers, hoe groter de kans dat je wordt aangenomen; dus beter is waar jij het best in bent!
Criminologie is een universitaire opleiding. Je moet dus in ieder geval vwo doen. Ik heb de universiteiten van Leiden en Rotterdam bekeken en daar maakt het voor de toelating niet uit welk profiel je hebt gevolgd. Met alle profielen kun je toegelaten worden.

De toelating is echter op basis van numerus fixus, d.w.z. dat er per jaar maar een beperkt aantal studenten worden toegelaten. Hoe hoger je gemiddelde eindexamencijfer, hoe groter je kans dat je wordt toegelaten. Ik zou je daarom aanraden een profiel te kiezen met vakken waar je goed in bent of die je erg leuk vindt, zodat je hoge cijfers kunt halen.

Overigens is het natuurlijk wel een studie die erg op de maatschappij gericht is (voor zover ik het begrijp) dus misschien is een op de maatschappij gericht profiel wel handig (C&M of E&M).