Op welke manier ontstaat er veiligheid in een klas?

Welke maatregelen moeten door docent en/of leerlingen worden genomen om de samenhorigheid op een positieve manier te beïnvloeden? Hoe creëer je veiligheid in de klas?

is er emand die hiermee ervaring heeft in het (voortgezet)onderwijs?

Toegevoegd na 17 minuten:
*iemand

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik denk door als docent duidelijk te zijn, leerlingen weten dus wat ze bij jou kunnen verwachten. Ook werkt het vaak goed als leerlingen onder de indruk van een docent zijn bijvoorbeeld dat de docent overkomt als een slimme docent en niet ene van een invaller zonder lerarendiploma (bijvoorbeeld);) En verder moet je niet 'te' streng zijn je kunt beter een band met een klas opbouwen, zeker als je in het middelbare onderwijs actief bent. Je moet begrijpen dat je het te doen hebt met pubers(hoe bozer de docent des te leuker het is) ... Dat betekent dus ook niet dat je over je heen moet laten lopen eigenlijk is het een balans tussen streng en soft zijn.