Mag een MBO je van school trappen als je zwanger bent?

Ik begin in februari met een verkorte opleiding, maar ik beval eind maart. Het kindje blijft totdat ik mijn diploma heb bij mijn man in het buitenland, ik zal dus eigenlijk alleen de week dat ik beval missen van school (waarschijnlijk alleen de dag zelf en dan misschien nog 2-3 dagen voor de reis terug), heeft de school het recht mij om deze rede van school af te trappen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Voor een zwangerschap mogen ze je niet verwijderen van school, wel omdat je het mogelijk niet gemeld hebt toen je je eigen inschreef voor de opleiding.

Neen, de school mag u niet van school aftrappen!!! Studeren terwijl je zwanger bent of studeren met een kind is zwaar. Denk aan: *Studievertraging. Bijvoorbeeld als je net tijdens je examens moet bevallen, of je kraamtijd valt net in de tentamenperiode. *Je hebt minder vrijheid dan je klasgenoten. Pas als de kleine in bed ligt begin jij aan je huiswerk. En de volgende dag moet je weer vroeg op. *Studeren met een kind is duur. Studiefinanciering kan net genoeg zijn voor jou, maar met een kind is het bijna niet te doen. Ook al krijg je een eenoudertoeslag, in de meeste gevallen zul je een bijbaantje moeten nemen. *En we zullen maar niet beginnen over het huishouden! Als je dit leest, zou je bijna ontmoedigd raken. Maar een goede studie is heel belangrijk voor je toekomst en de toekomst van je kleine. Wat wij duidelijk willen maken, is dat zwanger studeren of studeren met een kind zwaar kan zijn… maar het is niet onmogelijk. Studeren is namelijk meer dan alleen het behalen van een diploma. Het verschaft vrijheid, het is goed voor je ontwikkeling en het versterkt je economische zelfstandigheid. Bovendien kan een studie juist een afleiding zijn, zodat je niet alleen maar bezig bent met je kind of het huishouden. Er zijn regelingen die je als studerende (aanstaande) moeder tegemoet komen en vaak heb je rechten waar je niet van af weet. Wist je dat er bijvoorbeeld scholen zijn die speciale tienermoeder-trajecten hebben en dan zorgen voor kinderopvang? Kijk hiervoor bij de scholen in jouw omgeving.

Bronnen:
http://www.tienermoeders.nl/informatie_ove...

Nee niet zomaar. Alleen als er ook andere goede redenen zijn.

Ik denk dat je het allemaal iets te optimistisch inschat. En dan heb ik het over de tijd die jij denkt nodig te hebben als je kind geboren wordt. maar ga met de decaan, of iemand anders van school praten, om het op te lossen.Als jij echt gemotiveerd bent voor je studie, "trappen" ze je niet zo snel weg hoor

Je zit kennelijk nog niet op die school, dus lijkt het me dat er niet zozeer sprake is van 'eraf trappen', maar eerder een weigering tot toelating. Of weet je nu al dat je aan de opleiding mag beginnen en dat ze je er vervolgens af gaan 'trappen'? Dat lijkt me sterk. Maak dus even onderscheid. Toelating weigeren mag, wegsturen vw. zwangerschap niet.

Ik kan me voorstellen dat je school het ten sterkste afraadt om op deze wijze aan je opleiding te beginnen en er alles aan doet om jou op andere gedachten te brengen. 'Van school trappen' lijkt me nogal sterk uitgedrukt. En nee, 'van school af trappen' mag niet. Het komt er dus op neer dat je 'behoorlijk zwanger' (7 maanden) aan je opleiding gaat beginnen. De meeste zwangere vrouwen willen heel graag doorwerken tot 4 weken voor de bevalling, om daarna zo lang mogelijk verlof te hebben, maar gemiddeld genomen houden vrouwen het tot ongeveer 5 weken voor de bevalling vol. Dat zou willen zeggen dat je effectief maar ongeveer 4 weken van je opleiding kunt bijwonen voordat je afhaakt. Ook al ben je nog zo'n bikkelvrouwtje: zwanger zijn is geen kattenpis, zeker niet op het einde. Thuis aanmeutelen is heel wat anders dan een dagopleiding volgen. Ook na de bevalling: de sterkste vrouwen die ik ken, waren 2 weken na de bevalling weer 'in de running', min of meer. De hormonen gieren door je lijf van het ontzwangeren en je zult last krijgen van stuwing omdat je geen borstvoeding geeft. Of medicijnen moeten nemen om dat te voorkomen. Als je de pech hebt dat je een keizersnee krijgt, reken dan op minstens 4 weken voordat je weer wat kunt waar je je hersens bij nodig hebt. Ook emotioneel is het zwaar om gescheiden te worden van een kindje dat 9 maanden lang in jou gegroeid heeft. Ik raad je aan om er eens met vrouwen in je omgeving over te praten hoe zij de bevalling hebben ervaren en wat er bij komt kijken. En nog eens heel goed na te denken of dit wel de manier is waarop jij het wil en kunt. Ik geef toe dat een vrouw veel kan als het moet, maar we leven niet in een oorlogsgebied en in een beschaafd land.

in de wed staat dat dat niet mag, en ik kan het zeker weten ik ben bijna 14 maar i k en iemand, en die kent iemand en die is dus ook zwanger geweest en die was ook zwanger op het mbo, en zij mogt niet van school worden gestuurd want dat staat geschreven in de wed, en de mminister van onderwijs weet dat ook wel .

Nee, een zwangerschap mag volgens de Nederlandse wetgeving geen reden zijn tot verwijdering van een opleiding. Uit je verhaal krijg ik het idee dat je school nog in de jaren 30 leeft waarin vrouwen amper tot geen rechten hadden. 'Je bent zwanger, jammer dan eigen schuld en geen diploma.....' Mag ik zeggen dat ik dit van je school een bijzonder kinderachtige en onprofessionele houding vind. Om even een uitstapje te maken, als je een ziekte hebt waarvoor je veel lessen moet missen door doktersbezoek en je wordt hierdoor van welke school/opleiding dan ook verwijderd kan dat worden gekwalificeerd als discriminatie. Hier ligt het nog simpeler dan dit, ietwat extreme, voorbeeld. Je geeft aan dat je maximaal een week van school moet missen voor de bevalling en om je kind naar je man te brengen. Iedereen is weleens een weekje 'ziek'. Mijn advies is, ga naar je decaan om één en ander door te spreken. Wat je kan doen is dat je afspreekt bijvoorbeeld dat je tijdens de reis al wel bepaalde opdrachten maakt zodat de achterstand niet oploopt. De link in de bron is niet direct relevant, maar bevat wel info over wat je eventueel kan doen,

Een school van niet iemand wegsturen om deze reden - als je al bezig met een opleiding maar een opleiding mag wel bepaalde toelatingseisen hanteren als je nog moet beginnen. Dat is niet zo vreemd. Bij een verkorte opleiding kan men - geheel terecht - 100% inzet van je verlangen. Misschien vindt men bij deze (verkorte) opleiding dat je te veel lessen zal missen door deze zwangerschap. Jij kan wel van mening zijn dat je nu fit genoeg zal zijn vlak voor en vlak na de bevalling. De ervaringen hiermee - in het algemeen genomen - zullen ongetwijfeld anders zijn. Als ik even snel reken, ben je nu 5 maanden zwanger en dan gaat het meestal nog heel aardig. Maar die buik gaat je wel in de weg zitten misschien over ee paar maandjes. Persoonlijk denk ik dat het een verstandige keuze zou zijn om je opleiding te gaan starten in het nieuwe schooljaar 2013/2014 en dan misschien zo dat je de zorg voor het kindje kan combineren met je studie.

Je hebt recht op onderwijs!

Een kindje heeft zijn/haar moeder hard nodig in de eerste weken, het heeft 9 maanden in je buik gezeten en heeft als pasgeboren jouw geur, geluiden en hartritme nodig (en moedermelk!) om zich veilig te voelen in deze wereld. Jij zelf moet herstellen van de bevalling. het lijkt me dat de school daardoor inschat dat je het niet redt op school, maar vraag ze alvast naar de reden!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100