Mag een MBO je van school trappen als je zwanger bent?

Ik begin in februari met een verkorte opleiding, maar ik beval eind maart. Het kindje blijft totdat ik mijn diploma heb bij mijn man in het buitenland, ik zal dus eigenlijk alleen de week dat ik beval missen van school (waarschijnlijk alleen de dag zelf en dan misschien nog 2-3 dagen voor de reis terug), heeft de school het recht mij om deze rede van school af te trappen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je praat wel erg makkelijk over het krijgen van een kind, zeg. Goh, ben er even stil van...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad.... Je ploept het eruit, ontdoet je van de last en gaat weer verder met alledag...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit me bij kruidenvrouwtje aan....
Heel veel succes met je "eendaagse" excursie... Even tussendoor... wat bedoel je met "de reis terug"... Je bevalt in het buitenland?
Wanneer ga je er dan naar toe want je weet dat er bij veel luchtvaartmaatschappijen regels zijn voor hoeveel maanden men maximaal zwanger mag zijn bij vliegen he?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wacht maar tot je je kindje in je armen hebt. Dan is die paar dagen verlaten kort. En je kind daar achter laten... (hoe goed de vader ook is!) dat trekt een moeder hart niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- verlaten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar kom je vandaan?
Waar ga je bevallen?
Hoe ga je daar naar toe?
Hoe kom je terug? Waarom neem je niet een (in Nederland) normale herstelperiode na de bevalling?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het kind in het buitenland blijft,
hoe denk jij dat dan weer legaal in Nederland te krijgen? En lees ook dit:
http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/mbo-gaan-zwanger.83297
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jeetje... je zegt dat het kind na de geboorte tot jij je diploma hebt bij je man in het buitenland blijft, dus zeg maar 2 a 3 jaar? Ik betwijfel of je dat aankan. Elk normale moeder zal overspoeld worden door moedergevoelens, dus ook jij. Maar goed je moet het zelf weten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou zo maar kunnen dat dit meisje gedwongen
wordt om bij haar schoonouders in Marokko te bevallen. Dus misschien moet ze het helemaal niet "zelf weten".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marokko? Waar haal je die informatie vandaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezond verstand..
Het feit dat ze een reis van zo'n 2-3 dagen onderweg is naar de plek waar ze gaat bevallen.
Dat komt ongeveer wel overeen met een autoreis/boottocht naar Marokko. ook het feit dat het kind bij de vader in het buitenland achterblijft...
Ik vermoed dat Momo daar wel eens een punt kan hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn zat andere landen die denk ik ook zo ver zijn... En gezond verstand heb ik genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is de werkelijke reden dat je zo makkelijk denk dat je zonder kind, een opleiding kan afmaken.?
Zijn er andere factoren die mee spelen. Want je vraag geeft de indruk dat er heel veel meer achterschuilt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je denkt dus echt dat je meteen na een bevalling een reis van 2 a 3 dagen aan kunt??? en dat na je eerste kindje??? oh meid toch, je hebt geen flauw benul wat een bevalling inhoudt. Dit gaat je echt vies tegenvallen. In dit geval is het wel wijs van de school om jou tegen te willen houden om jezelf kapot te maken. Je zult ze nog dankbaar zijn en je kunt later ook nog beginnen met die opleiding, wanneer je goed herstelt bent en de eerste maanden met je kindje hebt doorgebracht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je onderschat het allemaal wel een klein beetje. Nou, okee, verschrikkelijk .Bij mij heeft 'dat ene dagje rondom die bevalling' twintig weken geduurd (tien weken gedwongen bedrust en ziekenhuisopname, tien weken couveusetijd) en daarna was werk of opleiding het eerste jaar zeker geen optie. En dan mag ik nog eeuwig dankbaar zijn dat me dat niet buiten Europa gebeurd is, anders werd mijn dochter morgen vast en zeker geen 17. Ik hoop dat het jou makkelijker afgaat, maar een dag, nee, dat redt echt niemand. Forget it. Veel sterkte en een beetje meer realiteitszin toegewenst. Ik denk dat de school de bui wel ziet hangen en er gevoeglijk van uitgaat dat ze je na de bevalling niet meer terugzien. Wellicht zou je dat scenario zelf ook eens moeten overwegen ; het is realistischer dan het je nu misschien voorkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vliegtuig zal natuurlijk geen optie zijn ; na zeven maanden mag je niet meer vliegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees je nog mee HaruxKaa? Het kan goed gaan maar ik heb vergelijkbare ervaring met Marleen: mijn oudste is met een spoedkeizersnede geboren op de dag dat ik mijn laatste tentamen gedaan heb, 5 weken voor de uitgerekende datum, wegens een abruptio. Het is me niet in de kouwe kleren gaan zitten. Zeker die spoedsnee was achteraf gezien een hele beroerde ervaring die er zowel geestelijk als lichamelijk flink in hakte. Ik kreeg een te klein mannetje dat niet goed at en heel veel huilde. In het begin was ik 16 uur per dag bezig met voeden, kolven, voeden, verbroeken, troosten. Ik heb daarna zo snel mogelijk de draad weer op gepakt en 2 scripties en een bijvak gedaan in de schamele uurtjes tussen het voeden door. Ruim een half jaar na de geboorte van mijn zoon ben ik afgestudeerd, met veel steun van mijn man en de rest van mijn omgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Basta ; dat vind ik wel een beetje kort door de bocht. Als Westerse, vrijdenkende, geëmancipeerde vrouw kan ik me natuurlijk precies voorstellen / indenken wat jij bedoelt.
Maar het gaat denk ik wel een stap te ver om te stellen dat 'geboren worden en opgroeien in HET buitenland' gelijk staat aan kindermishandeling en gebrekkige zoniet afwezige medische zorg.
Waarbij het specifieke buitenland overigens niet genoemd is, en het ONZE speculatie is dat het wel om "een" Islamitisch of anderszins discutabel land zal gaan, zoals Marokko).
Over de hele wereld worden kinderen geboren en groeien kinderen op. Het is niet aan ons te bepalen waar een kind van een Nederlandse moeder moet opgroeien of geboren worden. Zolang ze maar niet als de relatie stukloopt gaat lopen piepen en hemel en aarde weer in beweging moeten worden gezet om het kin hier weer heen te halen - omdat volgens ONS waarde-oordeel een Nederlandse alleenstaande moeder kennelijk beter is dan een hele Marokaanse (oid) familie.
Als dit de keus van de moeder is, staat dat haar vrij. De moeder als exclusieve en meest geschikte opvoeder - met wat geluk met een beetje hulp van de vader - is een behoorlijk Westers concept, dat ook de nodige problemen met zich meebrengt. In de rest van de wereld i het letterlijk"it takes a village - of in elk geval een familie - to raise a child".

Antwoorden (10)

Voor een zwangerschap mogen ze je niet verwijderen van school, wel omdat je het mogelijk niet gemeld hebt toen je je eigen inschreef voor de opleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij mogen ze je niet er af ''gooien'' als je iets hebt verzwegen over je gezondheid (daar valt zwangerschap onder). Als ik me aanmeld op een school en ik vertel niet dat ik een chronische ziekte heb (dus ook een gezondheidskwestie) en later wordt dat bekend, mogen ze me er ook niet af gooien toch?
Neen, de school mag u niet van school aftrappen!!!

Studeren terwijl je zwanger bent of studeren met een kind is zwaar. Denk aan:

*Studievertraging. Bijvoorbeeld als je net tijdens je examens moet bevallen, of je kraamtijd valt net in de tentamenperiode.

*Je hebt minder vrijheid dan je klasgenoten. Pas als de kleine in bed ligt begin jij aan je huiswerk. En de volgende dag moet je weer vroeg op.

*Studeren met een kind is duur. Studiefinanciering kan net genoeg zijn voor jou, maar met een kind is het bijna niet te doen. Ook al krijg je een eenoudertoeslag, in de meeste gevallen zul je een bijbaantje moeten nemen.

*En we zullen maar niet beginnen over het huishouden!

Als je dit leest, zou je bijna ontmoedigd raken. Maar een goede studie is heel belangrijk voor je toekomst en de toekomst van je kleine.

Wat wij duidelijk willen maken, is dat zwanger studeren of studeren met een kind zwaar kan zijn… maar het is niet onmogelijk.

Studeren is namelijk meer dan alleen het behalen van een diploma. Het verschaft vrijheid, het is goed voor je ontwikkeling en het versterkt je economische zelfstandigheid.

Bovendien kan een studie juist een afleiding zijn, zodat je niet alleen maar bezig bent met je kind of het huishouden.

Er zijn regelingen die je als studerende (aanstaande) moeder tegemoet komen en vaak heb je rechten waar je niet van af weet. Wist je dat er bijvoorbeeld scholen zijn die speciale tienermoeder-trajecten hebben en dan zorgen voor kinderopvang? Kijk hiervoor bij de scholen in jouw omgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeder gaat na de bevalling niet voor het kind zorgen, zolang zij studeert, het kind blijft tot die tijd bij de vader.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je had toch wel iets beter de vraag kunnen lezen vind ik!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Te veel mtv gekeken. Baby is niet hier aanwezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar andere zwangere tienermoeders hebben wél iets aan deze informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaal gesproken heeft een moeder recht op bijstand. Ik vraag me af of dit anders is als iemand studeert. Dus ook bij dat stukje in je verhaal zet ik vraagtekens, hoewel ik het niet geverifieerd heb
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een moeder, ook al is haar kindje pas een paar maanden oud, heeft alleen recht op bijstand als ze solliciteert. Ze moet werken of leren. Liever betaalt de sociale dienst je opvang, dan dat jij zelf voor je kind zorgt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is het de bedoeling dat je antwoord geeft op de vraag van de vs geen antwoord op mensen in een soortgelijke situatie (wie heeft het eigenlijk over een tienermoeder?).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een jonge moeder heeft pas recht op bijstand als ze niet meer thuiswoont of in een andere woonsituatie waar iemand anders de kost verdient. Voor je 21e heb je sowieso nergens recht op en zijn je ouders onderhoudsplichtig. Zo makkelijk al vroeger ; kindje-huisje-uitkerinkje - is het gelukkig niet meer.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wie zegt dat het hier om een jonge/tiener moeder gaat? Zij heeft het over "mijn man" dan ga ik dus uit van getrouwd stel dus 18+ tenzij speciale toestemming van de koningin bla bla bla. Ik heb zelf vorig jaar een MBO opleiding gedaan, en ik was toen 28. Zij heeft het ook over een korte MBO opleiding. Dat kan een half jaar zijn. Dat zal ongetwijfeld zwaar zijn voor een moeder, dat weet ik niet, want ik heb zelf geen kinderen. Dus die gevoelens ken ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel grappig dat vrijwel iedereen er gelijk vanuit gaat dat het hier om een tienermoeder gaat. Mijn klasgenoten hebben kinderen die variëren van pasgeboren naar al uit huis. Er is volgens mij (of ik moet het gemist hebben) geen leeftijd genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ze is getrouwd, wat de kans op een meerderjarige vrouw ook wel vergroot ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jammer dat HaruxKaa zelf niet meer reageert, om ons meer informatie te geven.
we hebben het beste voor met haar en met haar a.s. kind
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo iedereen gaat er vanuit dat? Ik vroeg al eerder wie er begonnen is met die tienermoeder?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja ik vroeg dat ook, maar Ytje zegt: Vrijwel...dat is dus niet iedereen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad vrijwel iedereen ;) niet iedereen dus
Nee niet zomaar. Alleen als er ook andere goede redenen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je het allemaal iets te optimistisch inschat. En dan heb ik het over de tijd die jij denkt nodig te hebben als je kind geboren wordt. maar ga met de decaan, of iemand anders van school praten, om het op te lossen.Als jij echt gemotiveerd bent voor je studie, "trappen" ze je niet zo snel weg hoor
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ieder geval een plus voor
"zoek hulp". +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja klopt een week om te herstellen van een bevalling is erg optimistisch ingeschat. De kraamtijd duurt normaal 10 dagen en dat heb je echt wel nodig, bij een eerste kan dit zelfs langer zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kun je van te voren niet zomaar zeggen Mar, ik was bevallen en heb gelijk alle huishoudelijke klussen weer gedaan omdat de kraamhulp volgens de verloskundige niet capabel genoeg was.
Mijn eerste bevalling duurde ook maar een uur, dat is niet bij iedereen zo. Mijn vriendin heeft bij de eerste 3 dagen erover gedaan en was daarna 2 weken helemaal total los
Je zit kennelijk nog niet op die school, dus lijkt het me dat er niet zozeer sprake is van 'eraf trappen', maar eerder een weigering tot toelating. Of weet je nu al dat je aan de opleiding mag beginnen en dat ze je er vervolgens af gaan 'trappen'? Dat lijkt me sterk.
Maak dus even onderscheid. Toelating weigeren mag, wegsturen vw. zwangerschap niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je school het ten sterkste afraadt om op deze wijze aan je opleiding te beginnen en er alles aan doet om jou op andere gedachten te brengen. 'Van school trappen' lijkt me nogal sterk uitgedrukt. En nee, 'van school af trappen' mag niet.

Het komt er dus op neer dat je 'behoorlijk zwanger' (7 maanden) aan je opleiding gaat beginnen. De meeste zwangere vrouwen willen heel graag doorwerken tot 4 weken voor de bevalling, om daarna zo lang mogelijk verlof te hebben, maar gemiddeld genomen houden vrouwen het tot ongeveer 5 weken voor de bevalling vol. Dat zou willen zeggen dat je effectief maar ongeveer 4 weken van je opleiding kunt bijwonen voordat je afhaakt.

Ook al ben je nog zo'n bikkelvrouwtje: zwanger zijn is geen kattenpis, zeker niet op het einde. Thuis aanmeutelen is heel wat anders dan een dagopleiding volgen.

Ook na de bevalling: de sterkste vrouwen die ik ken, waren 2 weken na de bevalling weer 'in de running', min of meer. De hormonen gieren door je lijf van het ontzwangeren en je zult last krijgen van stuwing omdat je geen borstvoeding geeft. Of medicijnen moeten nemen om dat te voorkomen. Als je de pech hebt dat je een keizersnee krijgt, reken dan op minstens 4 weken voordat je weer wat kunt waar je je hersens bij nodig hebt. Ook emotioneel is het zwaar om gescheiden te worden van een kindje dat 9 maanden lang in jou gegroeid heeft.

Ik raad je aan om er eens met vrouwen in je omgeving over te praten hoe zij de bevalling hebben ervaren en wat er bij komt kijken. En nog eens heel goed na te denken of dit wel de manier is waarop jij het wil en kunt.

Ik geef toe dat een vrouw veel kan als het moet, maar we leven niet in een oorlogsgebied en in een beschaafd land.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tijd voor verlof tot bevalling verschilt. Ik ken iemand die kreeg haar dochter de dag nadat haar zwangerschapsverlof in was gegaan. Verder goed antwoord.
in de wed staat dat dat niet mag, en ik kan het zeker weten ik ben bijna 14 maar i k en iemand, en die kent iemand en die is dus ook zwanger geweest en die was ook zwanger op het mbo,
en zij mogt niet van school worden gestuurd want dat staat geschreven in de wed, en de mminister van onderwijs weet dat ook wel .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, een zwangerschap mag volgens de Nederlandse wetgeving geen reden zijn tot verwijdering van een opleiding.
Uit je verhaal krijg ik het idee dat je school nog in de jaren 30 leeft waarin vrouwen amper tot geen rechten hadden. 'Je bent zwanger, jammer dan eigen schuld en geen diploma.....' Mag ik zeggen dat ik dit van je school een bijzonder kinderachtige en onprofessionele houding vind.

Om even een uitstapje te maken, als je een ziekte hebt waarvoor je veel lessen moet missen door doktersbezoek en je wordt hierdoor van welke school/opleiding dan ook verwijderd kan dat worden gekwalificeerd als discriminatie.
Hier ligt het nog simpeler dan dit, ietwat extreme, voorbeeld.
Je geeft aan dat je maximaal een week van school moet missen voor de bevalling en om je kind naar je man te brengen. Iedereen is weleens een weekje 'ziek'.

Mijn advies is, ga naar je decaan om één en ander door te spreken.
Wat je kan doen is dat je afspreekt bijvoorbeeld dat je tijdens de reis al wel bepaalde opdrachten maakt zodat de achterstand niet oploopt.
De link in de bron is niet direct relevant, maar bevat wel info over wat je eventueel kan doen,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een school van niet iemand wegsturen om deze reden - als je al bezig met een opleiding maar een opleiding mag wel bepaalde toelatingseisen hanteren als je nog moet beginnen.
Dat is niet zo vreemd.
Bij een verkorte opleiding kan men - geheel terecht - 100% inzet van je verlangen.
Misschien vindt men bij deze (verkorte) opleiding dat je te veel lessen zal missen door deze zwangerschap. Jij kan wel van mening zijn dat je nu fit genoeg zal zijn vlak voor en vlak na de bevalling. De ervaringen hiermee - in het algemeen genomen - zullen ongetwijfeld anders zijn.

Als ik even snel reken, ben je nu 5 maanden zwanger en dan gaat het meestal nog heel aardig. Maar die buik gaat je wel in de weg zitten misschien over ee paar maandjes.

Persoonlijk denk ik dat het een verstandige keuze zou zijn om je opleiding te gaan starten in het nieuwe schooljaar 2013/2014 en dan misschien zo dat je de zorg voor het kindje kan combineren met je studie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kindje heeft zijn/haar moeder hard nodig in de eerste weken, het heeft 9 maanden in je buik gezeten en heeft als pasgeboren jouw geur, geluiden en hartritme nodig (en moedermelk!) om zich veilig te voelen in deze wereld. Jij zelf moet herstellen van de bevalling. het lijkt me dat de school daardoor inschat dat je het niet redt op school, maar vraag ze alvast naar de reden!