Albert Mol meent in" ‘Zo’ zijn", uit 1984, dat 'valse nicht' in de plaats is gekomen van oudere begrippen zoals 'valse zuster' en 'valse vrucht'. De laatste term zou volgens hem zijn oorsprong vinden in het feit dat wanneer men erachter kwam dat een jongen of meisje anders was dan de anderen, de reactie van de moeder was dat ze het er moeilijk mee zou hebben maar dat de betrokkene altijd haar kind zou blijven.
Het woord is echter veel ouder dan we geneigd zijn te denken. Sodomieten gebruikten aan het begin van de achttiende eeuw 'nigt' reeds als codewoord. Tijdens de processen van 1730-1731 raakte het Hof van Friesland geïntrigeerd door het gebruik in homoseksuele kringen van namen zoals onder meer: nigt, slappe Lijsbet, nigt Petronella, Johanna nigt. Volgens de Friese raadsheren ging het om personen die ‘met malcanderen de bekende vuijligheden kwamen bedrijven’. Een Bargoense uitdrukking is "hij komt uit Nigtevecht", waarmee men bedoelt dat iemand homoseksueel is. Met 'nigten' werden vroeger ook jonge vrouwen of meisjes van plezier aangeduid.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een homo wordt wel eens een nicht genoemd,en als hij zich bitchy gaat gedragen dan wordt het een valse nicht genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De term 'valse nicht' is vooral een term die onder homosexuelen onderling wordt gebruikt.
Het is (of was?) geen term die gebruikt wordt door heterosexuelen om homomannen te discrimineren.

Wanneer een homoman een andere homoman een valse nicht noemt, bedoelt hij daarmee dat die andere man vooral via bepaald woordgebruik sneaky wegzet.

Een 'valse nicht' is verbaal goed onderlegt, en weet zijn doelwit op slinkse wijze weg te zetten.
Vaak met gebruik van een gouden gevoel voor humor, waardoor de impact van de opmerking vaak pas later doordringt tot het slachtoffer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je vals bent, ben je niet helemaal te vertrouwen.
Ik denk dat ieder mens op z'n tijd wel eens vals gedrag vertoont.