Wat is de zin van onderwijs in 2010?

Omdat alle informatie toegankelijk is geworden via internet vraag je je steeds meer af wat onderwijs nog kan toevoegen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Vooral beroepsonderwijs is belangrijk, dat kun je niet vervangen met internet. Een vakkundig ingenieur heeft geen internet nodig om een constructie te beoordelen, een arts kan bij een operatie geen webbrowser aanzetten.
En neem zoiets als taal, dat is ook niet altijd even goed hier op goeievraag. Nu vind ik dat niet zo erg, omdat het hier niet gaat om een d of t verkeerd, maar in andere situaties is taalkennis een eis.
Zonder parate kennis of inzicht zou er een hoop misgaan, en zelfs nu gaat er al genoeg mis bij mensen van wie je beter mag verwachten. Ik denk zelfs dat onderwijs belangrijker is dan ooit, in deze complexe wereld.

O ja, zonder onderwijs hadden we waarschijnlijk ook geeneens internet gehad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er staat wel veel informatie op internet, maar die is niet geordend. Bovendien klopt heel veel van deze informatie niet.
Dus dat helpt allemaal niet echt.
Op die manier kun je geen arts, piloot of advocaat worden.
14 jaar geleden
De informatie is wel toegankelijk, maar dan moet je het nog wel leren en daar moet je dan wel de bewijzen voor leveren... Dat zeilmeisje is niet voor niets aan de ketting gelegd...

Het moet wel getoetst worden, hoe ga je dat doen als iedereen via het net studeert op de basisschool?...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op internet zoek je voornamelijk dingen op die je interesseren. Waarschijnlijk zou ik dan nooit over bepaalde oorlogen zijn gaan lezen. School stuurt je dan toch weer aan om naar andere dingen te gaan kijken en over te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kinderen leren niet alles uit zichzelf.
ze hebben opdrachten en stimulatie nodig.
14 jaar geleden
Om van internet gebruik te kunnen maken heb je een aantal basisvaardigheden nodig, die beginnen met lezen en schrijven, typen, en doorgaan tot kritisch lezen, ordenen van informatie etc.
Die vaardigheden kun je niet zomaar van internet leren. Daarbij heb je ook een stimulans nodig, een stok achter de deur om ook te doen wat je moet doen.
Mijn zoon zit in de brugklas, een heel intelligente jongen met veel interesses, maar als hij niet zou moeten leren voor school zou hij heel de dag spelletjes spelen op internet... Daar bereikt hij niks mee, dus ik ben blij dat hij onderwijs volgt en huiswerk moet maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat onderwijs zich richt op op wat jij daadwerkelijk nodig hebt voor het doel dat je uiteindelijk wilt bereiken. Daarbij is het beter om op de informatie af te gaan van iemand die er voor gestudeerd heeft, dan van internet, wat wel een rijke bron van informatie is, maar niet altijd even betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alle kinderen gaan ook daadwerkelijk het internet op om te leren.

En de zin van onderwijs is hetzelfde als de zin van onderwijs in 2009 was.