Wat is plus minus een juiste bedrag voor een basisschool om een bijdrage te vragen voor de schoolfonds ?

Weet jij het antwoord?

/2500

De basisschool van mijn kinderen rekende 30 euro per jaar, schoolreisje inbegrepen. Het schoolreisje was dan het ene jaar iets duurs zoals pretparkbezoek, en het andere jaars iets goedkoops zoals de speeltuin in de buurt. Buiten het schoolreisje om zou een school heel karig moeten zijn met uitstapjes waar voor betaald moet worden. Het lijkt me niet meer dan redelijk dat je goed uitvraagt wat er dan precies van betaald wordt, want als deze school b.v. het beleid heeft dat ouders die 'rijden' een onkostenvergoeding krijgen, ben je misschien wel bereid om wat meer bij te dragen.

Dat hangt af van wat er allemaal voor moet gebeuren. Zoals hiervoor al aangegeven, het schoolreisje. En wellicht een bijdrage voor een kamp, sinterklaas, avondvierdaagse, kortom alles wat school en ouders met elkaar afspreken. Overigens is de ouderbijdrage een vrijwillige bijdrage. Waar bij niet betalen een kind niet mee kan doen aan een activiteit en waarvoor de school dan een alternatief moet bieden. Sommige gemeenten hebben een regeling voor ouders die de bijdrage niet kunnen betalen en scholen hebben vaak ook wel een regeling als ouders dit aangeven. De ouderbijdrage wordt bij ons op school tijdens de jaarvergadering van de activiteitencommissie vastgesteld. Aangezien het geld van de ouders is, gaat ook de activiteitencommissie over de besteding en verantwoording van deze gelden.

Er is geen juist bedrag omdat elke school daar andere dingen mee doet. Het blijft een vrijwillige bijdrage natuurlijk. Hier zit er ook een tientje in voor kunst en cultuur overigens maar de meeste scholen vragen minder dan 50 euro (zie bron). Ik denk dat het gemiddeld zo rond de 30-40 euro ligt zonder schoolreisje. Toegevoegd na 9 uur: Herstel: ik denk dat het meest voorkomende bedrag tussen de 30-40 euro ligt exclusief schoolreisje. Er zijn namelijk scholen die wel meer dan 300 vragen en die halen het gemiddelde onevenredig omhoog.

Bronnen:
http://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100