Als je een boekje krijgt met uitnodiging voor een wetenschappelijke promotie, is er etiquette dat je voor die tijd reageert met bijv een felicitatie?

Er is al wel een vraag over het geven van kado's , zie http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/overig/regels-qua-etiquette-wetenschappelijke-promotie.171524 maar ik kan niks vinden of ik wordt geacht nu al een felicitatie te sturen ivm de aanstaande promotie. De feitelijke promotie moet natuurlijk nl nog plaatsvinden maar helemaal niet reageren tot die tijd klinkt ook zo onvriendelijk.

Aan de andere kant is er officieel natuurlijk nog niks te feliciteren.

Wat is hier gebruikelijk en zijn er regels voor?

11 jaar geleden
12.8K

Antwoorden (2)

Het boekje wordt proefschrift genoemd. Alleen na een succesvolle verdediging van het proefschrift door de promotiecommissie (de ceremonie waar je dus de uitnodiging voor gehad hebt samen met het boekje) mag je de promovendus feliciteren. De promovendus heeft dan wel/niet de kritiek van de commissie met goed gevolg/slecht gevolg doorstaan. Vandaag de dag is de ceremonie een plechtigheid, een ritueel, waarbij eigenlijk al vaststaat dat de promovendus met succes promoveert (de titel dr. mag dragen). De promotiecommissie heeft namelijk vantevoren al het proefschrift bekeken en gewaardeerd. Dit hebben ze naar de promotor gestuurd (de hoogleraar/prof waar de promotie plaats heeft). In andere landen moeten promovendi soms nog wel echt het proefschrift verdedigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het je echt om de etiquette gaat, wacht je zelfs met feliciteren als je de promovendus een paar minuten voor de verdediging van het proefschrift zou tegenkomen in het academiegebouw. Je kunt hem/haar van tevoren natuurlijk wel succes wensen met de verdediging en erbij zeggen/schrijven dat je er het volste vertrouwen in hebt dat het goed zal verlopen.