Welke boekjes voor hele prille lezers zijn er die zo min mogelijk de fantasie prikkelen?

Voor een geestelijk gehandicapt kind dat erg angstig wordt van situaties die ze niet uit de werkelijkheid kent ben ik op zoek naar boekjes met hele korte zinnen, die NIET inspelen op de fantasie. Dus geen 'grappige' dieren die 'leuke dingen' doen, of kinderen die 'spannende avonturen' meemaken, maar alledaagse, huiselijke tafereeltjes die iedereen kent.

Het kind begint net met lezen en haakt nu af omdat ze in de stress schiet van alle 'grappigheden' die ze niet kan plaatsen in haar eigen wereld.

Het gaat echt om beginnend lezen, dus korte woordjes en zinnen van maximaal 4 woordjes.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou zeggen loop eens de bieb binnen. Die hebben een groot scala aan materiaal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier zie je ook boekjes met korte zinnetjes. http://www.oeiikgroei.nl/category/kijk-en-leestijd/boekjes-voor-je-uk/

Antwoorden (5)

In de bibliotheek zijn de leesboeken in verschillende leeftijdscategorieën en leesniveaus ingedeeld.
Zo bestaan er voor beginnende lezers de boeken ingedeeld volgens het AVI-systeem. Deze leesboekjes hebben bijvoorbeeld de aanduiding Avi-start voor beginnende lezers.

Uitgeverij Zwijsen geeft veel van deze boekje uit. Zie voor voorbeelden met een korte inhoudsopgave op bijgaande site en op Leesplein.nl.

Overigens kennen ook deze boekje vaak wel een thema, dus u moet zelf even kijken of de situaties in de verschillende boekjes niet te ingewikkeld zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn inderdaad veel van die boekjes maar je moet ze even inkijken waar het over gaat. Als we nu 1 geschikt boekje noemen heb je over 2 dagen weer een probleem. Naar de bieb dus.

Verder kun je natuurlijk ook zelf verhaaltjes maken. Dat hoeft echt niet met een echt verhaal erin maar vertel in simpele woorden dat je met de bus gaat, met de fiets naar oma (als ze woordjes niet weet: zoek een plaatje op internet en voeg dat in word in, bijv voor fiets en een foto van oma). Vertel iets over dieren (zoek weer plaatjes van het dier) of over je eigen hond (foto hond) en maak het zo herkenbaar en leuk om te lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit te denken aan de boeken van Richard Scarry, 'mijn leuk woordenboek' ken ik nog van mezelf van heeeeel lang geleden ;).
Zijn niet echt veel verhaaltjes, maar wat ik me kan herinneren zijn ze wel simpel, de beer die op staat, gaat eten enz. En bij elke tekening staat het woord geschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die zijn inderdaad heel erg leuk, maar niet voor kinderen die angstaanvallen krijgen als dieren dingen doen die ze niet horen te doen. Vandaar ook mijn vraag.
De boekjes van Nijntje, geschreven en getekend door Dick Bruna, lijken mij heel geschikt voor het kind. Deze gaan over heel alledaagse dingen.

De zinnen zijn soms iets langer dan 4 woordjes, maar wel heel eenvoudig.
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Deze boekjes zijn geschikt om voor te lezen maar zijn niet geschikt voor beginnende lezers op het niveau van maan-roos-vis. Er staan allemaal woorden in die je niet krijgt tijdens het eerste half jaar leesles, woorden die niet klankzuiver zijn bijv
Antoni
11 jaar geleden
Zo heel goed ken ik de boekjes van Nijntje niet. Mij is bekend dat het eenvoudige teksten zijn voor jonge kinderen, daarom lijken ze mij geschikt voor het kind van de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar een voorleesboek is toch geen boek voor beginnende lezers? Het zijn lange zinnen op rijm en dus met heel veel woorden die qua klank nog niet te lezen zijn voor een beginnende lezer. Dat komt pas na zeker een half jaar leesles, misschien nog wel langer en dan heb ik het nog over een gemiddelde leerling.
Antoni
11 jaar geleden
Ik zie dat je er meer van weet dan ik. De vraagsteller mag beslissen wat ze doet met mijn idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog even een voorbeeld. In het boekje Nijntje op de fiets (keek ik even in via bol.com) staan woorden als fietstocht, dacht, maken (de a van aap, niet van dag), velden (met een stomme e op het eind die klinkt als u, zo (met een o als in boot), hou (klinkercombinatie hebben ze nog niet gehad), mij (idem). Verder krijgen ze nog geen woorden met meer dan 1 lettergreep. Sorry, maar met dit advies kom je er niet met een beginnende lezer die ook nog eens verstandelijk gehandicapt is. Je weet gewoon niet het verschil tussen een voorleesboek en een boek voor beginnende lezers. Het gaat mij niet om de vraagsteller, die mag van mij dat boek gaan lezen met het meisje maar je advies is helaas fout.
Antoni
11 jaar geleden
Dank voor je reacties! Ik heb er veel nieuwe dingen van geleerd!
Misschien niet helemaal een antwoord op je vraag, maar je kunt je kind ook zelf het verhaal laten 'schrijven'.

Schrijf zelf bijvoorbeeld een dag uit het leven van je kind op, verander er wat dingetjes aan qua naam etc. en presenteer het als een boek. Op deze manier weet je in ieder geval zeker dat het hele verhaal herkenbaar is voor je kind.

Een andere optie hiervoor is een verhaal samen verzinnen waarbij het initiatief bij je kind ligt, dit neem je op en zet je op papier. Ook dit presenteer je aan je kind als zijnde een apart boek.

Helaas zijn beide opties wel enigszins tijdrovend voor jou als ouder, maar als het lukt zal het plezier voor je kind extra groot zijn.