Wat is de beste manier om orde te houden in een klas met 32 Havo-3 leerlingen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Orde moet je niet houden; orde moet je handhaven. Als er wederzijds respect en begrip is kan er een goede sfeer in een klaslokaal zijn, maar respect moet ook verdiend worden. Leg hun uit dat zij daar zijn om iets te leren, hun enigste weg naar een goede toekomst is via jou. Ik had een natuurkundedocent die als er geen orde was hard met zijn lineaal op zijn bureau sloeg; toen was het wel stil. Maar ik vrees dat dit andere tijden zijn. Kinderen proberen zich een status aan te meten over de rug van docenten, docenten kunnen niets doen omdat ze anders het kind zouden kunnen "schaden in hun ontwikkeling". Probeer duidelijk te maken dat je boven hun staat, dat er geen gelijke voet is.

Zorgen dat je hun aanspreekt op hun niveau en dat de lesstof boeiend is of boeiend gebracht wordt. Wanneer het echt niet gaat vraag een leerling of hij de klas over wil nemen , met als opdracht: hoe houd ik orde.

Vanaf dag één je les invullen zoals jij dit wilt. laat weten hoe jij wil werken. Ze zullen je uittesten tot hoe ver ze kunnen gaan. Als je vanaf dag een je grenzen duidelijk laat zien en hier consequent in bent zullen de leerlingen dit accepteren en je niet het leven zuur maken. En vaak blijkt dat je dan niet eens zo streng hoeft te zijn als mensen vaak denken. Want als je te streng dan zal de jeugd van tegenwoordig dit niet meer pikken.

Een flink eind touw, een aluminium honkbalknuppel en een rol ductape.

Structuur en niet dralen met het uit de klas verwijderen van vervelende sujetten.

Om te beginnen is het belangrijk dat een docent weet dat de directie onvoorwaardelijk achter hem of haar staat! Verder moet een docent geen 'lesboer' zijn, maar ernaar streven een band te krijgen met de klas. Zorg dat er een goede sfeer heerst. Probeer het 'wij-gevoel' van de klas te bevorderen. Ik geef toe dat als er onwillige types in de klas zitten, het niet zal meevallen een goede sfeer te cre-eren. Bereid je lessen goed voor, zorg dat je het boeiend weet te brengen. Laat je als beginner niet ontmoedigen: bedenk dat je het volgende leerjaar meer ervaring zult hebben! En zo 40 jaar lang tot je pensioen!

Droge grapjes tussendoor, af en toe gewoon hard zijn, klierende kinderen er zonder enige moeite uitsturen. Niet teveel dreigen met uitsturen en zorgen dat leerlingen je een goeie leraar vinden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100