Wat te doen als je een fout ontdekt in een tekstboek?

In het tekstboek voor geschiedenis van mijn dochter las ik dat de piramide van Cheops de eerste piramide was. Ik hoef niet op Wikipedia te zoeken om te weten dat dit gewoon niet waar is (het is de grootste, maar beslist niet de eerste), maar dan vraag ik me af... wat nu?
Rechtstreeks contact opnemen met de uitgever? Of toch liever via de leraar/school? Is er een "beproefde" of vaste methode om dit door te geven? Iemand ervaring hiermee...?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is ook niet de grootste piramide.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha!
Oké, toegegeven, ik bedoelde dan de grootste piramide in Egypte.

Het beste antwoord

Je moet beide doen. Ten eerste de leraar er op wijzen dat het boek niet zo zorgvuldig is. Kunnen ze op zoek naar een beter boek.
Verder zou ik de uitgever schrijven. Misschien krijg je nog een bedankje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een school gaat echt niet zomaar een hele nieuwe methode kopen voor waarschijnlijk meerdere groepen omdat er een foutje in staat. Enig idee hoe duur dat is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het een goed antwoord. Een onderwijskracht die zijn vak verstaat leert zijn leerlingen dat ze niet zomaar alle moeten aannemen wat er gedrukt staat. Om over alle onzin die op het internet staat verder maar te zwijgen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kees, dat is iets anders. Het gaat mij er om dat een school echt niet na een opmerking over een foutje duizenden euro's gaat besteden voor een ander boek. Dat je het tegen de leerkracht moet zeggen is wat anders maar niet met dat doel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ben ik wel met je eens, Pelle, maar het is nu eenmaal de realiteit dat er fouten voorkomen in boeken, hoewel dit wel een heel erge knoepert is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar dat is geen reden voor een school om dan zomaar de hele serie voor meerdere groepen te vervangen. Dat is mijn punt dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben elk een ander punt. Drukken/uitgaven van schoolboeken zijn meestal geen erg lang leven beschoren. Tegenwoordig krijg je er vaak errata bij op cd-rom. Dat kan een goede, niet al te dure tussenoplossing zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een nieuwe methode aanschaffen... dat lijkt me echt te ver gaan (het is trouwens een prima methode), maar ik zal zeker ook de uitgever schrijven.
De leraar is inmiddels al ingelicht.
Bedankt!