Heeft de toon van vragen en opgaven bij een test (significante) invloed op het resultaat?

Ik bedoel, als er bijvoorbeeld in een proefwerk of een test Nederlands, alleen maar opgaven staan, als:

"Vul de persoonsvorm van het werkwoord 'worden' in, in de volgende zin: "Ik ... nooit goed in Nederlandse grammatica""

of

"Vul de persoonsvorm van het werkwoord 'hebben' in, in de volgende zin: "Jan ... het proefwerk Nederlands weer beter gemaakt dan ik""

Hebben dit soort opgaven, met een negatieve toon, een significante invloed op het eindresultaat? Is hier ooit onderzoek naar gedaan? En wat was het resultaat van dat onderzoek?

Toegevoegd na 3 minuten:
Levert een test met opgaven met een negatieve toon een(significant) slechter resultaat op dan een test met opgaven met een neutrale of positieve toon?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is waarschijnlijker dat de significantie geen invloed heeft op het resultaat, dan de mogelijkheid van wel invloed. De zin met woord-invullingen zijn neutrale opdrachten die je maar hebt in te vullen. Ze komen niet uit je hart. Voorbeeld: Persoonsvorm "zijn". "Ik ... een slechte prater" (ben), terwijl je zelf weet dat je praat als Brugman. Dus heeft dit geen significante invloed op je emotie. Wanneer je leest of iemand hoort zeggen:"Ik word nooit goed in de Nederlandse grammatica", dan is dat jammer voor de betrokkene die dat opschrijft of zegt, maar dat geldt niet voor jou zolang je dit niet zelf gemeend uit je eigen daar uiting aan geeft. Best mogelijk dat er verder in de test staat:"Ik ben de beste van de klas". Word je er daardoor vrolijker van als je van jezelf weet dat je nog heel hard moet knokken om de vijfjes die je hebt verdiend door luiïgheid omhoog te kunnen halen. (Ik noem maar wat). Wanneer men een test samenstelt uit puur negatieve-toon-vragen, is dat geen proefwerk meer maar eerder een onderzoek of je na die test een poosje negatiever zult denken dan voor de test. Zo'n test heeft niet veel zin omdat de uitslag al van te voren voorspelbaar is. Toch een heel goede denkers-vraag!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100