zou je een website van een winkel ook mee kunnen rekenen tot reclame maken, en waarom?

ik ben met een profielwerkstuk bezig, en vroeg me af of een website ook behoort tot het reclame maken. of is het alleen ter informatie, overzichtelijkheid voor de klant en om het de klant gemakkelijk te maken (dat de klant ook op internet ff snel kan bestellen)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

VanDale.nl: re·cla·me de; v(m) -s het geheel van middelen die men inzet om de verkoop te bevorderen, aanhangers te werven enz.

Is de website puur informatief dan is de website een communicatiemiddel en geen reclame.
Worden er echter ook producten aangeprezen dan is het wel reclame.
Bestaat er ook de mogelijkheid om producten te kopen dan is het zelfs een verkoopkanaal.
Sommige bedrijven bestaan slechts uit alleen een website dat kun je dan weer géén reclame noemen. En om het nog ingewikkelder te maken, sommige websites bestaan alleen maar uit reclames voor andere websites.

Of een website onder de noemer reclame valt is dus sterk afhankelijk van de inhoud van de website.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (7)

Zo boek ik hem als boekhouder altijd wel.

Toegevoegd na 7 minuten:
Verder is het jou huiswerk en dus moet je het zelf doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat weet ik, maar voor mn profielwerkstuk doe ik kleine onderzoekjes en heb ik ook meningen van andere mensen nodig. Je kunt bij een onderzoek geen conclusie uit maar 1 mening trekken, dus vandaar dat ik hier een vraag stel, zodat ik een betere conclusie krijg.
Ik zie het niet echt als reclame eigenlijk. Een heel belangrijk kenmerk van reclame is dat het in een 'algemene' ruimte is, (bijv winkel, tv, andere website) en het daar jouw aandacht gaat trekken, jou naar hun product toe lokt, jou verleidt om te komen kijken bij hun product. En een website is iets waar je juist zelf actief naar toe moet gaan. Dus dan is het niet dat zij jou lokken, maar dat jij zelf moet zoeken. Dus in die zin is het tegenovergesteld.
Banners op andere website waar je op kan klikken en dan op hun site komt, dat vind ik wel reclame; die lokken je naar hen toe.
Dus ik zie het niet als typische reclame. Een website zit niet in een 'algemene' ruimte zich aan jou op te dringen, maar het wacht rustig op zijn eigen plaats tot je zelf komt kijken. Passief in plaats van actief zeg maar.

Aan de andere kant, kan je het begrip reclame ook wat breder zien: alle dingen die jou overtuigen om hun product of dienst te kopen, kan je een soort reclame noemen. En in die zin kan een website heel goede reclame zijn, websites kunnen jou indruk van een merk, bedrijf of persoon enorm verbeteren (of juist verslechteren).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een bedrijf (winkel) is een website een digitale reclamefolder. In papieren folders en advertentie's wordt het internetadres altijd vermeld om de consument aan te sporen daar een kijkje te gaan nemen met de gedachtengang 'kijken is kopen'. Op een website kun je immers veel meer informatie kwijt dan in een folder.
Het enige verschil voor de consument: met een folder wordt je ongevraagd geconfronteerd, terwijl je er zelf voor kiest om de website al dan niet te bezoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een website is meer communicatie als geheel dan alleen maar reclame.

reclame is eigenlijk elke vorm van betaalde, niet-persoonlijke presentatie of promotie van goederen, ideeën en diensten door een herkenbare afzender.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie het meer als de etalageruit van een winkel. Dus niet echt als reclame, meer als aantrekking voor klanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan verschillende criteria aanleggen, maar voor mij is elke vergroting van naamsbekendheid doeltreffende reclame.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, wel degelijk.
Op je website staan de producten die je verkoopt en de prijzen.
Het doel is je verkoop te stimuleren.!