Na welke termijn mogen incassokosten worden gerekend?

Van Dijk boeken rekent 40,- incassokosten in een aanmaning. Er is alleen een herinnering aan vooraf gegaan van 3 september. 14 dagen later dus een 1e aanmaning met meteen 40,- kosten op een openstaand bedrag van 49,90. Kopt dit juridisch wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je hebt een datum op de factuur waarin staat wanneer je uiterlijk behoort te betalen. Als je daarna ook nog een herinnering hebt gehad met daarin wederom een laatste betaald datum en dan heb je nog niet betaald dan mag de leverancier je een aanmaning sturen met extra kosten.
ronron1212
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

"Sinds 1 juli 2012 geldt voor consumenten een wetswijziging waarbij de hoogte van de incassokosten is gemaximeerd. Deze wetswijziging geldt alleen voor vorderingen die op of na 1 juli 2012 opeisbaar zijn geworden (...)

De regeling is t.a.v. vorderingen op consumenten (b-to-c) dwingend. Er mag niet ten nadele van de schuldenaar van worden afgeweken, maar natuurlijk wel ten voordele. Een afwijkend beding in het nadeel van de schuldenaar is vernietigbaar en kan ook door de rechter ambtshalve opzij worden gezet (art. 3:40 lid 2 BW).

Er geldt een maximumpercentage voor incassokosten berekend over de hoofdsom (niet over de rente), die afloopt naarmate de vordering stijgt met een minimum bedrag van € 40. Zie volgende tabel. Dus bij een vordering van € 3000 mag maximaal berekend worden: 15% * 2500 + 10% * 500 = €425
Deze maximum percentages zijn opgenomen in het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten."

Samenvattend: ja, dit is toegestaan. Over de eerste € 2500 mag 15% incassokosten worden berekend met een minimum van euro 40.-.

Op tijd betalen (dat hoort namelijk ook bij de koopovereenkomst) is de beste wijze om dit soort 'gedoe' te vermijden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aanvulling uit zelfde bron:

"Eerste aanmaning (14-dagenbrief)
Voordat er incassokosten in rekening mogen worden gebracht moet de schuldeiser eerst een aanmaning sturen met een betalingstermijn van minimaal 14 dagen. In deze aanmaning moet tevens staan:
•een aankondiging van de gevolgen indien niet op tijd wordt betaald;
•in het bijzonder de hoogte van de incassokosten die dan verschuldigd is;
•en indien van toepassing (zie verderop) de hoogte van de BTW die dan over de incassokosten berekend zal worden.

Wanneer na deze aanmaning niet betaald wordt, mogen de incassokosten in rekening worden gebracht.
Het versturen van een aanmaning die voldoet aan de hierboven vermelde eisen is een harde voorwaarde om bij een volgende stap incassokosten in rekening te mogen brengen. Zo nodig zal de schuldeiser moeten aantonen dat deze brief is gestuurd."
Computoon