Mag je iets in je proefwerk hebben wat je nog nooit hebt gehad?

Laatst heb ik een proefwerk wiskunde gemaakt en heel de klas had een onvoldoende omdat er paar opdrachten in zaten die we nog nooit hebben gemaakt. Dit ging over een bepaalde soort formule, maar nu mijn vraag mag deze vraag dan wel gesteld worden in een proefwerk als we deze stof nog nooit hebben gemaakt.

Toegevoegd na 29 minuten:
Wij letten altijd op ik de les, maar deze formule hebben we nog nooit gezien of gehoord.

Toegevoegd na 29 minuten:
Wij letten altijd op ik de les, maar deze formule hebben we nog nooit gezien of gehoord.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja, dat mag. Wat alleen niet mag is die vragen meenemen in de berekening van het basiscijfer. Het mag wel als bonusopgave aangemerkt worden voor extra punten.

Als je kan bewijzen dat niemand het gemaakt heeft zal de school een herkansing of een correctie moeten aanbieden op de toets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een docent mag toetsen op inzicht, zeker als je niet meer in de brugklas zit. Als het aannemelijk is dat je met je gezonde verstand de overeenkomst kunt zien tussen die formules en de formules die je in de les al gehad hebt, is dat helemaal toegestaan.

Als je hele klas een slecht cijfer heeft gehaald, zal de docent zich ook wel eens achter zijn oor gaan krabben of het werk niet te moeilijk was en misschien de normering aanpassen, of moet de klas zich achter z'n oor krabben of jullie wel goed genoeg opgelet hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mag wel. Er staat nergens bepaald wat een proefwerk moet bevatten.

Het is alleen de vraag wat een docent wil bereiken met het bevragen van iets dat niet behandeld is. De kans op onvoldoendes is erg groot en daar is de docent ook niet bij gebaat.

Je kunt de docent dus vragen wat hij of zij nu wil weten via deze toets. Het bevragen van hetgeen je geleerd hebt in de les is logisch, het onderzoeken van je capaciteit zou (volgens de gangbare insteek) niet middels een punt beoordeeld moeten worden dat op je rapport terecht komt.