Welke vakken moet je hebben als je advocate wil worden?

Is er een lijstje met welke vakken verplicht zijn en welke vakken handig zijn (apart) en welke niet hoeven? Of kan iemand die voor mij maken? Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.4K

Antwoorden (3)

Nederlands is erg belangrijk je moet de taal goed kunnen spreken en begrijpen verder is eco belangrijk en krijg je recht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit voor je gevonden:

Economie en Maatschappij VWO

Het profiel Economie en Maatschappij is heel geschikt voor degenen die in de richting van economie, handel, management, communicatie of toerisme verder willen gaan. Niet alle economische opleidingen kun je met wiskundeAl, 2 doen. Voor b.v. econometrie en actuariële wetenschappen moet je wiskunde Al,2 vervangen door wiskunde Bi (Of WiB1,2).
Op hbo-niveau denk je bij dit profiel aan (heao-)opleidingen als commerciële economie, bedrijfseconomie en management, economie en recht. Wo- en hbo-opleidingen in de richting van bestuur (meestal bij de overheid) en management (meestal bij het bedrijfsleven) zijn b.v. bestuurskunde en bedrijfskunde. Met E&M ben je daar goed op voorbereid. Voor een rechten-opleiding is E&m een uitstekend profiel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Cultuur en maatschappij schijnt ook te kunnen als je jurist wil worden:
http://profielkeuze.qompas.nl/profiel.html?pro=8
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een VWO-diploma voldoe je aan de toelatingseisen voor een studie rechten, daar gelden geen vakkeneisen voor.

Als je je heel goed wilt voorbereiden en daar in je vakken rekening mee wilt houden, zou ik zeggen: zorg ervoor dat je heel goed wordt in Nederlands, want het is in de advocatuur uitermate belangrijk dat je je heel duidelijk en zeer correct kunt uitdrukken. Kies Latijn, als je die mogelijkheid hebt. Aan de taal op zich heb je niet veel, maar je leert er heel goed zinnen door ontleden en kijken naar exacte betekenis, wat je echt helpt als je later heel precies met Nederlandstalige teksten bezig moet zijn voor je vak, bijvoorbeeld in de rechtsgeleerdheid. En als je school het aanbiedt, kies dan filosofie. Daarvan leer je goed redeneren en hopelijk ook debatteren. Als je school een debatclub heeft of spreeklessen organiseert, neem daar dan in deel.

Maar voor het overige: een VWO-diploma is genoeg. Je kunt zelf alvast dingen doen waar je later iets aan kunt hebben, maar dat is niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En in engeland? Gelden daar nog speciale eisen als je "Law and Order" wil gaan studeren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken helemaal geen studie "law and order" eigenlijk, en google maakt me ook al niet wijzer daar. Ik ken alleen de gewone engelse "Law", en daarin kan ik volgens mij echt niet meer weten dan jij, want jij weet blijkbaar dat er iets als "law and order" bestaat als studie, en dat kan ik al niet eens via google vinden. Voor de gewone rechtenstudie (dus "law", of "law school") in UK geldt dat de toelatingseisen niet zomaar om te zetten zijn naar de Nederlandse situatie. Ik vond twee voorbeelden via google, en ook daar blijkt dat duidelijk uit: internationale studenten moeten contact opnemen met de universiteit om erachter te komen of zij voldoen aan de toelatingseisen. In elk geval moet je dan een middelbare schooldiploma op het hoogste niveau hebben, dus VWO, en wordt vaak minimaal één andere moderne vreemde taal naast Engels gevraagd. Soms geldt dat je een x-tal vakken moet hebben, en misschien vraagt men een minimaal cijfergemiddelde. Mail ze gewoon even als je meer wilt weten.
http://www2.le.ac.uk/departments/law/undergraduate/entry-requirements
of:
http://www.kent.ac.uk/law/undergraduate/index.html Of je bedoelt een heel andere opleiding, maar dan weet ik echt niet meer dan jij, en kan ik het ook niet vinden.