Een bedrijf verzend een pakket naar een particulier, hoeveel BTW wordt er over de transportkosten gerekend ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als een klant bestelde goederen wil laten afleveren op zijn adres, is het gebruikelijk de te maken verzendkosten te specificeren op de factuur. Je zou zeggen dat als je over de postzegel geen BTW hoeft te betalen, je bij de kosten die je doorberekent aan de klant ook geen omzetbelasting hoeft op te tellen.

In de praktijk ligt dit echter anders. De Wet op de Omzetbelasting schrijft voor dat voor verzendkosten het zelfde BTW-tarief geldt als voor de geleverde goederen. Dit wordt dus niet bepaald door de hoogte van de omzetbelasting bij de door u gemaakte kosten, maar door het BTW-percentage dat u op de te verzenden goederen toepast.

De verzending is een extra dienst die is gekoppeld aan de verkochte goederen. Veel ondernemingen verwerken in de verzendkosten op de factuur ook bijkomende kosten voor verpakking e.d. om hier geen verlies op te maken.

U bent dus verplicht om bij uw leveringen altijd omzetbelasting te heffen op de verzendkosten en wel hetzelfde percentage als de geleverde producten (doorgaans 21%).

Toegevoegd na 5 uur:
In België geldt een btw-percentage van 21% voor transportkosten.
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal correct! +1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe zit dat in België ?
SimonV
10 jaar geleden
In Belgie is dat 21%.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor uw antwoord ! :-)