Hoeveel studiepunten kan ik per jaar krijgen?

Ik ga morgen mijn hbo beginnen. Nu weet ik dat je om over te gaan naar het volgende jaar (ja, er zijn wat uitzonderingen) je 60 studiepunten moet halen. 1 studiepunt staat volgensmij gelijk aan 28 uur. Nou is mijn vraag hoeveel studiepunten je kan behalen? Ik neem aan dat ze je de mogelijkheid geven om meer studiepunten te halen dan die 60 studiepunten. Ik krijg bijvoorbeeld voor mijn introductie al studiepunten, dus als iemand daar niet komt zou hij (als je maximaal 60 studiepunten per jaar kan krijgen) al niet meer over kunnen? Ik neem aan dat het niet zo werkt en dat er de mogelijkheid bestaat om meer punten te behalen, weet iemand hoeveel dat er zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (5)

28 studie uren voor 1 studie punt komt toch neer op 1680 uren studeren en daar naast heb je ook nog vakantie kan je ziek zijn enz. dus ik denk wel dat 60 het maximum is.
ronron1212
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
De introductie telt volgens mij niet mee als studie-uren. Dat is hoofdzakelijk lol maken, en toch ook niet verplicht?
ronron1212
11 jaar geleden
Heel vervelend maar studeren is gewoon leren net als dat je moet werken.
ronron1212
11 jaar geleden
Dat kan wel op dat er extra punten kunnen worden behaald door speciale opdrachten te doen.
Een student kan per jaar 60 studiepunten halen.
Eén studiepunt staat daarbij voor 28 uur studie.
Voor de bachelorgraad in het hbo zijn 240 studiepunten of vier voltijdse studiejaren nodig.

Wat onder studie-uren valt, is de tijd besteed aan:
• onderwijsdeelname (contacturen)
• zelfstudie
• toetsen en examens
• scripties en werkstukken
• stages
Amadea
11 jaar geleden
Daar is geen limiet aan, als je meerdere studies tegelijk kan doen, dan kan je veel meer dan 60 punten per jaar halen.
Ook zou je je studie in bijvoorbeeld 3 i.p.v. 4 jaar kunnen doen.

Maar waarschijnlijk doe "normaal".
Voor 1e jaars geldt meestal dat ze geen keuze hebben welke vakken te volgen. Dus gewoon de vakkenlijst doen die voor jouw geldt en dan kom je op 60 punten.

Voor de introductie is vast een vervangende opdracht te doen.
Dit soort dingen moet je trouwens op de website van je studie of in een studiegids terug kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elk jaar bestaat uit 60 ec's. Terwijl 1 ec's voor 28 uur staat, betekent het niet dat ook werkelijk zoveel uur bezig bent. Het kan meer zijn, maar ook minder, dat ligt aan het vak en of je het vak makkelijk vindt.

Als je de studie in 3 jaar gaat doen i.p.v. 4 jaar. Dan zul je meer dan 60 ec's moeten halen per jaar. Ik raad je dat niet aan, tenzij je vrijstellingen hebt.

Het is zo als je een 1e jaars bent, moet je een minimum van 45 ec's(windesheim en NHL) halen in je 1e jaar om over te mogen naar het 2e jaar en in het 2e jaar moet je die laatste 15 ec's van het eerste jaar ook halen, anders mag je niet verder met de opleiding. Soms zijn er vakken die je verplicht moet halen in je 1e jaar. Daarvoor mag je niet zakken, anders moet je nog stoppen.

Als je een normale student bent, die dit jaar de examens heeft gedaan en nu voor het eerst gaat beginnen. Ik zou dan het normale rooster volgen dat je krijgt. Neem zeker niet teveel op de vork. Vaak hebben HBO vakken de neiging om vervolgt te worden en heb je een vak nodig als voorkennis.
bv. Functies --> differentieren --> integreren 1---> integreren 2
Als je het normale rooster van je eerste jaar volgt, zul je geen problemen krijgen dat je een vak begint waarvan je voorkennis had moeten hebben.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om je eerste jaar af te ronden moet je die 60 punten halen. Als je minder dan (per opleiding verschillend) 32 punten in het eerste jaar haalt krijg je een 'bindend studieadvies' en moet je de opleiding verlaten.

Sommige vakken zijn verplicht, andere zijn keuzevakken. Als je aan het eind van de rit 240 punten hebt verzameld, en al je verplichte vakken hebt afgerond krijg je een diploma.

In principe is er geen bovengrens aan het aantal punten dat je in een jaar zou kunnen halen, maar als je veel meer dan 60 punten haalt klopt er iets niet aan de opleiding, of heb je met een heel bijzondere student te maken....