Hoeveel studiepunten kan ik per jaar krijgen?

Ik ga morgen mijn hbo beginnen. Nu weet ik dat je om over te gaan naar het volgende jaar (ja, er zijn wat uitzonderingen) je 60 studiepunten moet halen. 1 studiepunt staat volgensmij gelijk aan 28 uur. Nou is mijn vraag hoeveel studiepunten je kan behalen? Ik neem aan dat ze je de mogelijkheid geven om meer studiepunten te halen dan die 60 studiepunten. Ik krijg bijvoorbeeld voor mijn introductie al studiepunten, dus als iemand daar niet komt zou hij (als je maximaal 60 studiepunten per jaar kan krijgen) al niet meer over kunnen? Ik neem aan dat het niet zo werkt en dat er de mogelijkheid bestaat om meer punten te behalen, weet iemand hoeveel dat er zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Elk jaar bestaat uit 60 ec's. Terwijl 1 ec's voor 28 uur staat, betekent het niet dat ook werkelijk zoveel uur bezig bent. Het kan meer zijn, maar ook minder, dat ligt aan het vak en of je het vak makkelijk vindt. Als je de studie in 3 jaar gaat doen i.p.v. 4 jaar. Dan zul je meer dan 60 ec's moeten halen per jaar. Ik raad je dat niet aan, tenzij je vrijstellingen hebt. Het is zo als je een 1e jaars bent, moet je een minimum van 45 ec's(windesheim en NHL) halen in je 1e jaar om over te mogen naar het 2e jaar en in het 2e jaar moet je die laatste 15 ec's van het eerste jaar ook halen, anders mag je niet verder met de opleiding. Soms zijn er vakken die je verplicht moet halen in je 1e jaar. Daarvoor mag je niet zakken, anders moet je nog stoppen. Als je een normale student bent, die dit jaar de examens heeft gedaan en nu voor het eerst gaat beginnen. Ik zou dan het normale rooster volgen dat je krijgt. Neem zeker niet teveel op de vork. Vaak hebben HBO vakken de neiging om vervolgt te worden en heb je een vak nodig als voorkennis. bv. Functies --> differentieren --> integreren 1---> integreren 2 Als je het normale rooster van je eerste jaar volgt, zul je geen problemen krijgen dat je een vak begint waarvan je voorkennis had moeten hebben. Succes!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100