Is het verplicht voor een school om kluisjes te hebben?

Mijn school heeft ze afgeschaft en ik heb nu enorm last van me rug.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (4)

het is volgens mij niet bij de wet verplicht, maar ik zou gewoon met een hele groep naar de leiding stappen: als jij last van je rug krijgt(kan ik me goed voorstellen want de boeken worden steeds dikker en je krijgt er steeds meer. Ern handtekeningenactie misschien? succes ermee in ieder geval!

Toegevoegd na 43 seconden:
sorry maakte mijn zin niet af: als jij last van je rug krijgt is dat een goed argument.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo worden de boeken steeds dikker en je krijgt er steeds meer? Over het algemeen zijn de meeste dikke boeken gehalveerd over het hele jaar. Als je eenmaal een profiel kiest krijg je ook meer lessen van hetzelfde vak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tegenwoordig heb je overal een werkboek en een opdrachtenboek, daarnaast moet je vaak schriften mee en soms heb je nog extra boeken ook (Binas bijv.) als ik alle boeken mee zou nemen zou ik soms 10 boeken in mn tas hebben...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo tegenwoordig? Echt niet anders dan vroeger hoor, juist nu zijn er veel meer boeken gesplitst, dus twee boeken in 1 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar heel leerling moeten daarvoor in de plaats weleen laptop en bijbhoorende asseswoires meenemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die scholen hebben vaak gewoon kluisjes daphne. Overigens zijn laptops al weer behoorlijk achterhaald, je hebt nu ook scholen met ipads enzo. Vaak hebben ze ook de laptop op school.
De school is niet verplicht om kleusjes aan te schaffen. Maar jij hoeft ook geen rugzak mee te nemen die zwaarder is al 15% van je lichaamsgewicht. Dus leg dit voor bij de leerlingenraad of bij je mentor dat jij je boeken niet kan meenemen naar de les zonder kluisje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kleusjes? =P
Nee dat is de school niet verplicht, het is wel een advies/tip vanuit de 'commissie boekentas'

'De zware boekentassen van leerlingen in het voortgezet onderwijs staan al langer in de belangstelling. In 1998 is naar aanleiding van protesten van ouders, leerlingen en scholen de 'commissie Boekentas' ingesteld. Deze commissie heeft destijds een aantal tips geformuleerd om het gewicht van de schooltas te doen verminderen, maar de tassen bleven onverminderd zwaar. De commissie stelde dat ergonomisch gesproken het gewicht niet meer dan 10% van het eigen lichaamsgewicht zou moeten bedragen. Daarnaast gaven zij een aantal belangrijke tips:

Voor scholen:
Stel kluisjes beschikbaar en geef leerlingen voorlichting over het gebruik ervan;
Geef voorlichting over een goede schooltas en begin daarmee in groep 8 van het basisonderwijs;
Geef expliciet aan welke boeken leerlingen niet mee naar school moeten nemen en welke wel;
Maak meer gebruik van ict, laat leerlingen opdrachten achter de computer maken;
Geef leerlingen de gelegenheid om hun huiswerk op school te maken.

Tips voor leerlingen en ouders vind je in de bron: http://www.ouders.net/school-en-thuis/onderwijsthemas-/162-te-zware-boekentas-.html

Dus: je kunt de school wijzen op het advies van de 'commissie boekentas' over kluisjes en over het 10% van het eigen lichaamsgewicht maar je kunt ook nu voorstellen aan alle leerkrachten dat er per 2 tafels nog maar 1 boek hoeft te worden meegenomen. Spreek dan met elkaar af wie welk boek mee neemt. Ik zou dus wel met school een gesprek aangaan want jij bent niet de enige.

Heb je nu wel plek om je jas op te hangen? Misschien kun je een dun rugzakje in je jaszak meenemen (zo'n gymtasgeval) en die onder je jas hangen en daar wat boeken in doen overdag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat hoeft een school niet.

In 1998 is naar aanleiding van protesten van ouders, leerlingen en scholen de 'commissie Boekentas' ingesteld. Deze commissie heeft destijds een aantal tips geformuleerd om het gewicht van de schooltas te doen verminderen, maar de tassen bleven onverminderd zwaar. De commissie stelde dat ergonomisch gesproken het gewicht niet meer dan 10% van het eigen lichaamsgewicht zou moeten bedragen. Daarnaast gaven zij een aantal belangrijke tips, o.a. voor leerlingen:

- Draag de rugtas over beide schouders, symmetrisch (dus niet over één schouder);
- Draag de tas zo min mogelijk. Tijdens de fietstocht moet hij op de bagagedrager (of in de fietstas) vervoerd worden. Zet hem zoveel mogelijk op de grond. Laat hem in de pauze op de grond staan;
- Til altijd met gebogen knieën en een rechte rug. Het beste is dat je een zware rugtas eerst op de tafel zet en daarna op de rug tilt;
- Gebruik bij voorkeur een tas met twee verstelbare banden zodat de tas niet te laag hangt en tegen je rug rust;
- Scheur werkboeken uiteen in hoofdstukken zodat je niet het hele werkboek maar slechts één hoofdstuk hoeft mee te dragen.;
- Neem geen overbodige dingen mee.;
- Let bij de aanschaf van schooltas, agenda, schrijfartikelen, etui, enzovoort ook op het gewicht. Koop dus liever geen dikke agenda of zware mappen;

Men gaat er vanuit dat 4,5 kilo het maximale gewicht zou zijn dat een leerling draagt. Uit onderzoek is gebleken dat dat in 80% van de gevallen veel meer is. Toch is er geen wettelijk maximum aan hoeveel je tas mag wegen.