Ben ik verplicht om de vervoerskosten te betalen voor mijn kinderen die zwemlessen krijgen tijdens de lesuren op de basisschool?

Ik heb een brief gekregen van de basisschool of ik 40€ wil overmaken ivm vervoerskosten naar de zwembad. Ben ik verplicht om dit te betalen?

Mijn collega`s hebben nooit vervoerskosten betaald aan een basisschool?

Gr.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je bent niet verplicht een ouderbijdrage te betalen voor schoolreisjes of schoolzwemmen. De school heeft echter het recht je kind uit te sluiten van het schoolreisje schoolzwemmen als je niet betaald. Wel moet de school dan voor vervangende opvang zorgen.

Het is net zo verplicht als de ouderbijdrage. Die hoef je ook niet te betalen maar als je 'm niet betaalt zou de school kunnen stellen dat je zelf moet regelen dat het kind op het zwembad komt. De zwemles maakt op de desbetreffende school kennelijk onderdeel uit van het reguliere onderwijsprogramma. Als je niet wilt dat je kind meedoet met bijvoorbeeld schoolzwemmen, kun je vrijstelling vragen voor je kind. Dit doe je bij het schoolbestuur van de basisschool. Als je kind vrijstelling krijgt, moet het meedoen aan een vervangende onderwijsactiviteit. De school bepaalt welke activiteit dit is. Waarom de ene school wel geld vraagt voor de bus en de andere niet? Dat is onder meer afhankelijk van de gemeente. De ene gemeente subsidieert (de bus van) het schoolzwemmen en de andere niet. Daar zit bijv. de gedachte achter dat veel ouders zelf al zwemles regelen voor hun kind, zodat de noodzaak dat de school dit doen minder aanwezig is. Op lang niet alle scholen zit schoolzwemmen nog in het lesprogramma.

Ja, als jij wilt dat je kind mee doet aan de zwemlessen ben jij verplicht te betalen. Niet zo netjes van school om niet vooraf even mee te delen dat bij deelname deze kosten verplicht zijn....tenminste...ik maak niet op uit de omschrijving dat dat het geval is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100