Ben ik verplicht om de vervoerskosten te betalen voor mijn kinderen die zwemlessen krijgen tijdens de lesuren op de basisschool?

Ik heb een brief gekregen van de basisschool of ik 40€ wil overmaken ivm vervoerskosten naar de zwembad. Ben ik verplicht om dit te betalen?

Mijn collega`s hebben nooit vervoerskosten betaald aan een basisschool?

Gr.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Je bent niet verplicht een ouderbijdrage te betalen voor schoolreisjes of schoolzwemmen. De school heeft echter het recht je kind uit te sluiten van het schoolreisje schoolzwemmen als je niet betaald. Wel moet de school dan voor vervangende opvang zorgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je ten eerste al blij moet zijn dat er op de school van je kind nog aan schoolzwemmen gedaan wordt, dat is al een uitzondering. Wat betreft vervoerskosten... Wij gingen vroeger op de fiets naar het zwembad, begeleid door een leraar en een van de ouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De school bepaalt of schoolzwemmen voor uw kind verplicht is. Op het moment dat u niet betaald voor het vervoer van en naar het zwembad kan de school het zwemmen voor uw kind als niet verplicht aanmerken. De school bedenkt dan welk lesonderdeel uw kind verplicht moet doen in de tijd dat de rest van de klas aan het zwemmen is. Wel is het zo dat veel scholen maar ook gemeenten speciale programma's hebben voor mensen die moeite hebben met het betalen van de ouderbijdrage. Neem anders eens contact op met school voor meer info.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De school wil op een veilige manier uw kind vervoeren van en naar het zwembad. Daar hangt een prijskaartje aan waar de school blijkbaar geen budget voor heeft. Dan is het toch redelijk dat u daar een bijdrage aan levert? Het alternatief is elke keer dat er schoolzwemmen is ouders regelen die het vervoer regelen met eigen auto's. Dat is organisatorisch lastig en daarnaast ook minder veilig.
Computoon
11 jaar geleden
Voor niks gaat inderdaad de zon op. Waar zou de school het geld vandaan moeten halen voor de bus als de overheid (bijv. de gemeente) 'm (niet) meer subsidieert? Er is natuurlijk wel een "oplossing" maar daarmee tref je ook de ouders die de bus wél willen/kunnen betalen: het schoolzwemmen schrappen uit het verplichte onderwijsprogramma en vervangen door gymlessen. Ouders kunnen zelf hun kinderen 'op zwemles doen' bij particuliere instituten zoals nu al heel vaak gebeurt. Een prachtig voorbeeld van de zogenaamde 'eigen verantwoordelijkheid', waar bepaalde politici zo de mond vol van hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om ouders te vinden die in de gelegenheid zijn om met de kinderen mee te fietsen naar zwemles, en scholen worden steeds voorzichtiger met het zelf laten fietsen vanwege aansprakelijkheid. Dan is het regelen van vervoer (met een bus) vaak het enige dat overblijft. En dat kost centjes. Wals je je betrokken voelt bij school, ga dan eens naar een vergadering van de MR en laat je stem horen. Of geef je op om mee te fietsen, samen met nog een paar ouders die er het zelfde over denken.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Als een school er voor kiest om de kinderen met de bus (of wat voor vervoer dan ook te laten gaan) zorgt de school er ook zelf maar voor dat dit betaald word. Je kan een ouder niet verplichten om hiervoor te betalen. Principes of niet. Ik kreeg ook schoolzwemmen vroeger, en ik heb er niets nieuws bij geleerd, ik had namelijk al A & B diploma. Zo verantwoordelijk waren mijn ouders namelijk. Wij gingen op de fiets, en 1 kind in mijn klas had geen fiets. Die ging bij de meester achterop. Alsof school had kunnen bepalen dat pap en mam maar ff een fiets moesten kopen. Dat is het zelfde idee.
Computoon
11 jaar geleden
Reagerend op Heer Voldemort: waar moet de school het geld vandaan halen voor de bus als deze niet betaald kan worden uit het geld dat voor onderwijs beschikbaar is? Sponsoring door het bedrijfsleven? (Ja, misschien is dat een idee: "Deze zwembus werd mogelijk gemaakt door snackbar VetteHap", met zelfklevende folie over de volle lengte van de bus...)
Het is net zo verplicht als de ouderbijdrage. Die hoef je ook niet te betalen maar als je 'm niet betaalt zou de school kunnen stellen dat je zelf moet regelen dat het kind op het zwembad komt. De zwemles maakt op de desbetreffende school kennelijk onderdeel uit van het reguliere onderwijsprogramma.

Als je niet wilt dat je kind meedoet met bijvoorbeeld schoolzwemmen, kun je vrijstelling vragen voor je kind. Dit doe je bij het schoolbestuur van de basisschool. Als je kind vrijstelling krijgt, moet het meedoen aan een vervangende onderwijsactiviteit. De school bepaalt welke activiteit dit is.

Waarom de ene school wel geld vraagt voor de bus en de andere niet? Dat is onder meer afhankelijk van de gemeente. De ene gemeente subsidieert (de bus van) het schoolzwemmen en de andere niet. Daar zit bijv. de gedachte achter dat veel ouders zelf al zwemles regelen voor hun kind, zodat de noodzaak dat de school dit doen minder aanwezig is. Op lang niet alle scholen zit schoolzwemmen nog in het lesprogramma.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je weet de afstand toch niet khepput? Verder worden er soms al zwemlessen gegeven in groep 3 en ik ken kinderen die je in groep 3 echt niet op een fiets durft te zetten!
Computoon
11 jaar geleden
Zeker, maar ik kan me de reden voor de bus wel voorstellen: 1. het zwembad is te ver weg. Toen ik nog zwemles kreeg op de lagere school (40 jaar geleden, schat ik) deed de bus er al ongeveer 1/2 uur over om het (overdekte) zwembad te bereiken. Zo'n zwembad had mijn woonplaats toen nog niet. Fietstijd gaat natuurlijk van de onderwijstijd af en scholen zijn verplicht jaarlijks een minimumaantal ure onderwijs te geven.
2. Begeleiding is onmisbaar als je met groepen kinderen fietst. Die zal voor een deel van ouders moeten komen. En aangezien die tegenwoordig vaak buitenshuis werken, maakt dat de zaak nog lastiger. Verder moet ook de aansprakelijkheidskwesties/verzekeringen goed geregeld zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Ja, als jij wilt dat je kind mee doet aan de zwemlessen ben jij verplicht te betalen.

Niet zo netjes van school om niet vooraf even mee te delen dat bij deelname deze kosten verplicht zijn....tenminste...ik maak niet op uit de omschrijving dat dat het geval is.