Kan iemand mij vertellen waar ik een coach of iets dergelijks kan vinden voor het volgende 'school' probleem?

Een persoon die ik ken en graag zou willen helpen zit met het volgende probleem; Hij wilt, na jaren thuis te hebben gezeten omdat hij vast is gelopen op school, weer beginnen met een opleiding. Hij heeft op de basisschool gezeten en de eerste 2 jaar van de middelbare school gevolgd (VMBO-K). Echter, er valt al gelijk te zien dat hij typisch een geval is van iemand die zich te snel verveelde tijdens de lessen en daarom erg slecht presteerde op school. Ik ben ervan overtuigd als Hbo-niveau zijnde, dat hij minstens op dezelfde lijn qua denken en leren als ik zit. Waar zou hij kunnen beginnen met hulpverlening, bijvoorbeeld een coach of iemand die hem kan adviseren, ondersteunen en wellicht definitief helpen? Het zou mooi zijn als iemand iets kent in de omgeving Utrecht..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je vermeldt jammer genoeg niet hoe oud je vriend is maar als hij onder de 23 is heeft hij geen startkwalificatie (een mbo 2 of hoger of een havo/vwo diploma) en dan kun je hulp krijgen bij http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aanval-op-schooluitval/vraag-en-antwoord/wat-is-de-rmc-voor-voortijdig-schoolverlaten.html Een RMC kan een voortijdig schoolverlater helpen bij het volgen van een opleiding of het vinden van een (leerwerk) baan. RMC's richten zich op voortijdig schoolverlaters die niet meer leerplichtig zijn. De leerplichtambtenaar is er voor schoolverlaters die nog leerplichtig zijn.

Je kunt ook een Ervaringscertificaat aanvragen als hij wel gewerkt heeft: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/beroepsonderwijs/vraag-en-antwoord/wat-is-een-ervaringscertificaat-evc.html

Op deze site van Arnhem http://www.teamvsv.nl/ kun je zelfs meer informatie vinden als je niet in Arnhem woont maar misschien kunnen ze je verwijzen naar een instantie die je helpt in Utrecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Succes en als je er niet uitkomt moet je via die websites vragen waar je moet zijn want er is echt wel hulp mogelijk. Het niet hebben van een startkwalificatie moet hulp opleveren!

Andere antwoorden (2)

In ieder geval is het zaak dat hij naast persoonlijke begeleiding via een coach, geholpen wordt ten aanzien van het zich vervelen. Hier kan een eenvoudig op te lossen probleem onder zitten: denk maar eens aan onontdekte hoogbegaafdheid.

bij onderstaande bron zitten hiervoor specialisten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij zou eens kunnen informeren bij een opleiding die hem leuk lijkt. Hij kan dan zijn 'probleem' voorleggen en kan mogelijk vanuit school advies of zelfs coaching krijgen.