Hadden ze vroeger ook onderwijsplicht?

Ik ken diverse mensen van in de vijftig of ouder die de basisschool niet afgemaakt hebben of niet naar de kleuterklas gingen, was dat toen niet verplicht zoals nu?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De kleuterklas was in mijn tijd 1957 nog niet verplicht. Toen had de lagere school, met klas 1 t/m 6 voor leerlingen die een paar keer waren blijven zitten nog een extra klas 7 en 8. Daar bleven ze tot ze niet meer leerplichtig waren en maakten het soms niet af. Dat heette de VGLO, Voortgezet Lager Onderwijs.

Toegevoegd na 31 seconden:
Met 14 jaar kon je toen van school
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je bedoelt de "Leerplicht" die is vanaf 1 januari 1901 verplicht voor kinderen vanaf 6 jaar. Voor sommige kinderen werden uitzonderingen gemaakt, zoals voor boerenkinderen tijdens de oogsttijd. Dochters mochten ook thuisblijven om het gezin te verzorgen.

Die mensen hebben om andere reden de school niet gevolgd. Welke, moet je ze maar vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De leerplichtwet van 1901 verplichten kinderen al tot hun12 jaar naar school te gaan ik ben 60 en moest tot mijn 14 jaar naar school dus de vijftigplussers die jij kent hebben gespijbelt of zijn door hun ouders van school gehouden om te werken. Toen was de controle nog niet zo als nu.
ronron1212
11 jaar geleden
De kleuterklas is nog niet zo heel lang verplicht, ik vermoed eigenlijk vanaf 1985, bij de invoering van de basisschool, maar precies weet ik dat niet.
Wat een reden kan zijn van het niet afmaken van de basisschool bij oudere mensen, is de oorlog. In de Tweede Wereldoorlog gingen sommige scholen dicht, en konden kinderen in sommige plaatsen niet naar school. Misschien zijn ze na de oorlog meteen gaan werken.

Toegevoegd na 59 seconden:
Overigens is de leerplicht nu vanaf 5 jaar, dus met 4 jaar hoeven kinderen niet naar school, maar vrijwel alle kinderen gaan dan al wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
De oorlog die mensen zijn nu geen 50 jaar of iets ouder. Om in de oorlog naar school te zijn geweest is de oudste minimaal 76 en de jongste 72 jaar of zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat ook niet IETS ouder. Ik zeg ook niet dat dit het enige antwoord is, ik geef alleen aan dat dit een oorzaak kan zijn.
ronron1212
11 jaar geleden
Ik ken diverse mensen van in de vijftig of ouder die de basisschool niet afgemaakt hebben
Alles wat iets ouder si is al in het70 ste jaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
?
fisbel
11 jaar geleden
Per september 1985 werd de Wet op het basisonderwijs ingevoerd. Het begin van de leerplicht werd in dat jaar vervroegd. Tot dan toe moesten de kinderen naar school aan het begin van het schooljaar als ze 6 jaar waren, of voor 1 oktober (de peildatum) 6 jaar zouden worden. Van die tijd af moesten kinderen naar school vanaf de eerste schooldag van de maand na de maand waarin ze 5 jaar worden. Vanaf 2007 is een kind leerplichtig tot de achttiende verjaardag. De partiële leerplicht die gold vanaf het zestiende jaar van 1 of 2 dagen per week is daarmee vervallen. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerplicht